FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis07/11/2020

kan tidigare misstanke vara til min nackdel om jag misstänks igen?

Hej,

För ca 5 år sedan genomfördes en husrannsakan hos mig då jag misstänktes för dopningsbrott. De hittade inget och åtalet lades ner.

Sparas denna informationen i några register och kan då vara mig till nackdel om jag misstänks för nytt brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns du i något register?

De huvudsakliga registerna jag misstänker att du tänker på är belastningsregistret och misstankeregistret. I belastningsregistret registrerar man bara om man blir dömd för brott (3§ lag om belastningsregister). I misstankeregistret finns man om man varit skäligen misstänkt för brott (3§ lag om misstankeregister) och där finns man kvar tills åtal väckts eller tills misstanken lagts ned (13§ lag om misstankeregister). Så omedelbart skulle jag vilja säga att om din misstanke lagts ned, och du inte är misstänkt för något annat, så finns inget registrerat på dig i något av dessa register.

Sen har polisen flera andra register, vilka jag bedömer inte verkar vara av vikt för dig med anledning av det brottet. Men det är exempelvis vapenregister, DNA register och liknande, och du kan läsa mer om dessa register på polisens hemsida.

Kommer det påverka dig om du misstänks för nya brott?

Det korta svaret är nej, det ska inte kunna påverka dig negativt. Du kommer som sagt inte finnas med i något register om du inte misstänks för nya brott. Generellt är det ganska fritt för polisen hur de får fatta misstanke om nya brott, det räcke med anledning att anta att brott har begåtts, och det är en väldigt låg ribba. Man får se till de enskilda omständigheterna i varje konkret fall, men tidigare misstanke om brott ska inte generellt vara ensamt nog för att fatta misstanke om nya brott. Om misstankarna lagts ned ska du behandlas som oskyldig, och detta ska inte påverka dig negativt. Men det finns många omständigheter i det enskilda fallet, där tidigare misstanke kan vara en byggsten för polisen vid en ny misstanke. Hade du dock varit dömd hade tidigade dom kunnat påverka din påföljd om du misstänks för samma typ av brott igen.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare