Kan två äga samma bil?

Jag och min kille köpte en bil och vi båda har sökt för banklån tillsammans och bilen är i hans namn. Jag vill veta om kan 2 personer vara ägare till en bil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret är inte så lätt som ja eller nej utan det beror på i vilket sammanhang frågan uppstår. Jag går igenom de viktigaste punkterna.

Bilregister

Det är bara en person som kan stå som ägare i bilregistret. Detta är mest en formalitet och i nästan alla andra situationer kan flera personer ses som ägare. Det blir dock den som står som ägare som får betala in skatten, även om ni mellan er kan dela upp kostnaden hur ni vill.

Huvudregeln

Eftersom ni köper bilen tillsammans så kommer ni civilrättsligt ses som samägare vilket innebär att ni båda måste vara överens om åtgärder kring bilen, t.ex reparation/försäljning (SamL 1-2§§). Ifall ni står för lika stor del av betalningen äger ni lika stor andel av bilen och har därmed rätt till hälften var vid en försäljning.

Ni har en stor frihet att själva avtala hur ert ägande ska se ut, t.ex hur stor andel ni äger var eller vem som får besluta om åtgärder kring bilen. Detta avtal kan påverka de situationer jag beskriver nedan.

Separation

Ifall ni är gifta och separerar kommer bilen ingå i en eventuell bodelning. I en bodelning kommer bilen ses som samägd vilket främst blir relevant ifall någon av er har skulder kopplad till egendom som ingår i bodelningen. Jag går inte in mycket djupare på denna punkt men den kan sammanfattas som att det påverkar hur mycket avdrag ni får göra för dessa skulder innan er egendom "räknas samman" (ÄktB 11:2).

Eftersom det rör sig om en bil påverkar den inte en separation ifall ni är sambor. Problemet då blir dock att ni båda har lika rätt till den varför den ena kommer få köpa ut den andre.

Utmätning

Om du eller din kille skulle ha så stora skulder att utmätning blir relevant kommer ägarförhållanden bli viktiga. Ifall ni är gifta eller sambor föreligger en presumtion att bilen tillhör den skuldsatte och därmed kan utmätas för dennes skulder. För att bilen inte ska utmätas måste ni då göra det sannolikt att den är samägd (UB 4:19). Förmodligen kommer det räcka med att visa att den används för gemensamt bruk och att ni betalat bilen tillsammans. Skulle den som inte är skuldsatt stå som ägare i bilregistret skulle även detta tyda på samägande.

Teoretiskt sett kan fortfarande den skuldsattes andel i bilen utmätas (UB 4:19 2st). Att detta händer är dock väldigt osannolikt eftersom ingen lär vilja köpa delägande i en främlings bil.

Sammanfattning

Även om bara en person står som ägare i bilregistret kommer ni i princip alltid ses som samägare, iallafall i de vanligaste/viktigaste situationerna. Jag rekommenderar dock att ni behåller dokumentation av något slag som visar att ni betalat bilen tillsammans då detta utgör viktiga bevis för att den är samägd.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du känner att jag missat någon viktig situation eller annars har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare