FrågaEKONOMIÖvrigt05/05/2019

Kan två personer betala kontant och dricksa och en sista person betala "allt" på kortet och då ta de pengarna och inte betala ut dricks?

Om man lämnar dricks på en restaurang vems är pengarna då? Kan två personer betala kontant och dricksa och en sista person betala "allt" på kortet och då ta de pengarna och inte betala ut dricks?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om ett scenario där tre personer ätit på en restaurang. Två personer betalar sina delar av notan kontant och dricksar också. Den tredje personen betalar istället hela notan med kort utan att dricksa och tar själv de kontanter de andra två lämnat, inklusive dricks.

I lagen finns inga regler om dricks
Det finns inga lagregler om dricks utan det är en helt frivillig gåva du som gäst på t.ex. en restaurang kan ge för att du är nöjd med servicen. Hur ni som gäster väljer att dela upp en nota är också helt upp till er, men utgångspunkten är ju att alla är skyldiga att betala för det de själva beställt, ätit och druckit. Vill två personer lämna dricks för deras delar men inte den tredje för dennes del är finns inget hinder mot detta.

Den tredje personen har ingen "rätt" att ta den dricks de andra två betalat
Om de två personerna som väljer att betala kontant också dricksar bör inte den tredje personen hur som helst kunna ta alla kontanterna inklusive dricks och sedan betala allt med kort utan dricks. I praktiken innebär ju detta att de två första betalar ett belopp av den tredjes del av notan genom dricksen. Dricksen är ju som nämnt ovan en frivillig gåva från de två gästerna till servicepersonalen så den tredje har ingen rätt att ta detta själv.

De två som gett dricks kan i denna situation absolut protestera mot vad den tredje gör och påpeka att dricksen de valt att lämna är till serivcepersonalen och inte till den tredje att ta själv. Det är du som ger dricksen som "äger" den tills du faktiskt lämnat den till personalen och du bestämmer därför vart den ska gå. Den tredje personen har ingen rätt att ta dricksen bara för att du t.ex. lagt den på bordet.

Vill den tredje personen gärna betala allt med kort bör denne
- lämna kvar kontanterna som är dricks eller
- lägga på dricksbeloppet på totalsumman när denne betalar allt med kort.
Alternativt kanske den tredje kan betala bara dennes del av notan med kort och inte "allt".

Sammanfattningsvis är dricks en frivillig gåva. Pengarna tillhör den gäst som ger dem och det är även denne som bestämmer över dem. När servicepersonalen sedan tagit emot dricksen blir dricksen dennes. Den tredje personen i situationen du beskriver kan alltså inte betala "allt" på kortet och ta kontanterna inklusive dricks utan att de andra två har något att säga till om.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare