Kan universitet tvinga en person att läsa en viss kurs?

Ett universitet tvingar mig studera psykologi, men min religion förbjuder mig att studera psykologi. Är det lagligt att tvinga student att studera något som students religion förbjuder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är det frivilligt att studera på universitet. När du säger att ditt universitet tvingar dig, så tolkar jag det som att programmet du läser på universitet har en psykologikurs som är obligatorisk.

Det finns olika typer av universitetsutbildningar, där vissa har större valmöjlighet än andra när det gäller vilka kurser man kan och vill läsa. Det är kurserna på programmet som tillsammans kan leda till en examen. För vissa yrken kan man bygga ihop sin egen examen genom fristående kurser medan det inte går för andra, som exempelvis för att få en juristexamen.

Ditt universitet kan som huvudregel inte tvinga dig läsa en kurs, men det kan vara ett krav för att exempelvis få din examen. Detta för att kursen av någon anledning anses behövas för att klara av det framtida yrket. Utgångspunkten är att universitet kan ställa krav för vilka kurser man måste läsa för att få en viss examen. Vissa universitetsprogram är även reglerade på en högre nivå, där det exempelvis finns vissa krav genomgående i hela Sverige. Exempel på sådant program är läkarprogrammet.

I detta fall vet jag inte vilket program del handlar om, eller andra förutsättningarna; därför har jag svårt att ge dig konkreta råd eller svar i just ditt specifika fall.

Jag hoppas att jag någorlunda har svarat på din fråga, annars kan du skicka in en till HÄR eller kontakta oss på: 08-533 300 04.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare