Kan utbetald ersättning från en olycksfallsförsäkring utmätas?

Har fått besked om att jag får ut ersättning från en olycksfallsförsäkring p.g.a att jag brutit min arm och det har läkt fel nu undrar jag om kronofogden har rätt att ta dessa pengar? Har utmätning på min pension och lever på existensminimum, och ersättningen skulle göra att jag kunde få lite guldkant på tillvaron.

Lawline svarar

Går det att utmäta olycksfallsförsäkring?

Huvudregeln är att olycksfallsförsäkringar ska utgå till den försäkrade och inte får utmätas för försäkringstagarens skulder, 15 kap. 10 § 1 st. försäkringsavtalslagen (2005:104) (FAL). Däremot är en förutsättning för att du ska få behålla olycksfallsersättningen att du avskiljer pengarna efter att du fått dem utbetalda till dig. Om du avskilt pengarna så går ersättningen dock ändå att utmäta efter två år om de inte behövs för t.ex. din försörjning, 15 kap. 10 § 2 st. FAL.

Vad menas med att avskilja ersättningsbeloppet?

I prop. 2003/04:150 s.565 anges exempel på hur en utbetald ersättning från en olycksfallsförsäkring kan avskiljas på, t.ex. genom att sätta in ersättningen på ett särskilt bankkonto alternativt ta ut pengarna och ha dem kontant i ett separat kuvert. Det här betyder att du inte kan sätta in pengarna på ett privat bankkonto där du gör ständiga insättningar och uttag eftersom pengarna då "förlorar" sin speciella karaktär.

Dessutom måste du avskilja pengarna inom en viss tid, normalt inom högst ett par dagar efter att pengarna har betalats till dig, se t.ex. NJA 2017 s.1123.

Slutsats

Det bör vara möjligt för dig att undvika att KFM utmäter ersättningen från olycksfallsförsäkringen under förutsättning att du 1. avskiljer pengarna och 2. avskiljer pengarna direkt du fått pengarna utbetalda till dig. Observera dock att pengarna ändå kan utmätas efter två år under vissa förutsättningar.

Hoppas du fått svar på din fråga och ta hand om dig,

MVH

Victoria StrömRådgivare