FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/07/2020

Kan vårdnadshavare vara skriven på annan adress än deras barn?

Hej! Jag har en fråga.

Jag o mina två barn är skrivna på en lägenhet.

Jag hyr idag en lägenhet. Skulle vilja ha kvar den men skriva mej på en annan adress, går det?

Mina barn ska bo kvar i lägenheten. De är inte 18 år ännu.

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du önskar att skriva dig på en annan bostad än den du hyr för tillfället. Vidare förstår jag det som att dina minderåriga barn ska fortsatt vara skrivna på den lägenheten du hyr, det vill säga en annan bostad än den du är skriven på.

Inledningsvis ska du vara skriven på den adress du har din normala dygnsvila på. Dina barn kan inte vara skrivna på annan adress än deras vårdnadshavare. Vidare är det lämpligt att du och dina barn är skrivna på samma adress då vissa hemförsäkringsvillkor kräver att familjemedlemmar är skrivna på samma adress för hemförsäkringen att omfatta även familjemedlemmar.

Det kan vara brottsligt att skriva sig på en adress där man inte tillbringar sin dygnsvila (42 § folkbokföringslag).

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare