Kan vi ändra i vårt testamente?

Hej. Min fråga är följande: Vi, min hustru och jag har ett testamente där vi vill stryka och ta bort tre namn i arvslängden. Hur gör jag.Kan jag bara stryka dessa namn under två vittnen närvarande. Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till ärvdabalken (ÄB).

Ändring av testamente

Det går bra att göra tillägg eller ändringar till ett testamente, dock måste ändringen eller tillägget uppfylla samma formkrav som gäller för upprättande av ett nytt testamente (10 kap. 6 § ÄB). Det måste alltså ske skriftligen med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Både den som upprättar testamentet och vittnena ska skriva under vid samma tidpunkt. Vittnena måste känna till att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte känna till innebörden av testamentet. Det finns även regler om vem som får vara vittne (10 kap. 4 § ÄB). Nära släktingar till den som upprättar testamentet får inte vara vittne, och inte heller den som kommer ärva något genom testamentet.

Ni kan välja själva om ni vill ändra i det befintliga testamentet, eller återkalla det och upprätta ett helt nytt. Det viktiga är att formkraven uppfylls samt att er vilja framgår tydligt, för att tolkningen av testamentet ska bli rätt.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare