FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/07/2018

Kan vi invända mot att grannen sätter upp staket?

Vår granne vill bygga staket längs vår garageuppfart vilket skulle vara väldigt olägligt för oss.

Vi kan tänka oss att gå med på detta under förutsättning att vi får vara med och bestämma utformningen av staketet. Grannen däremot hävdar att de har rätt att sätta vilket staket de vill så länge det är bygglovsfritt, och detta i tomtgränsen mot vår tomt. Jag hävdar att de då måste sätta det en bit in på deras egen tomt.

Vad gäller egentligen? Bygglovsreglerna är ganska otydliga med vad som gäller, i vart fall vad jag kan finna.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Plan- och bygglagen reglerar planläggningen av mark, vatten och byggande i Sverige.
Där finns bland annat regler om hur nära en tomtgräns olika typer av byggnationer får vara och även definitioner av olika typer av byggnationer. Det finns dock ingen juridisk definition för vad som räknas som ett staket och kommunerna har ofta olika tolkning om vad som är ett staket, plank eller mur.

Generellt sett sägs att ett staket är en konstruktion som är genomsiktlig och vars syfte inte är ett insynsskydd. Det är främst konstruktionen och utseendet som avgör om det är ett staket, plank eller en mur. Ibland krävs det minst 25% luftmellanrum i ett staket för att det ska räknas som just staket och ibland krävs det exempelvis minst 50% luftmellanrum. Det ska även beredas plats för underhåll för staketet vilket innebär att om ens granne inte vill medverka eller upplåta plats på sin tomt får man placera sitt staket en bit in från tomtgränsen.

Ett vanligt staket kräver oftast inte bygglov så länge staketet är av sedvanlig utformning och höjd, samt plats för underhåll beretts.

Det är byggnadsnämnden i din kommun som avgör om bygglov krävs eller ej, gäller det ett plank eller en mur behövs oftast bygglov. Jag rekommenderar att du börjar med att söka information på din kommuns hemsida. Oftast finns mer specifik information om bygglov på hemsidan för den kommun man själv bor i.
Du kan även kontakta byggnadsnämnden för din kommun om det saknas information på kommunens hemsida, eller du känner dig osäker på hur du ska tolka informationen.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare