Kan vi säga upp hyresavtalet till en villa i förtid?

Hej. Vi hyr en villa privat. Enligt avtalet har vi skrivit att hyrestiden är 210501-20220228 utan möjlighet att säga upp innan dess. Om hyresgästen flyttar under denna period skall full betalning erläggas till hyresperiodens slut.

Vad jag förstår så strider det mot privatuthyrningslagen. Kan vi säga upp så att avtalet avslutad månadsskiftet efter uppsägningen UTAN att behöva erlägga betalning till 220228?

Tex om vi säger upp 20/8 ,avslutas avtalet då 30/9 utan att de kan kräva betalning därefter?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver gäller lagen om uthyrning av egen bostad i din situation. Lagen är även kallad privatuthyrningslagen.

Tidsbestämda avtal kan sägas upp i förtid och uppsägningstiden om hyresgästen säger upp avtalet är en månad (3 § privatuthyrningslagen).

Om ni har skrivit i hyresavtalet att det inte går att säga upp för hyresgästen så är det till nackdel för er som hyresgäster jämfört med uppsägsningstiden i privatuthyrningslagen och gäller inte (2 § privatuthyrningslagen).

I er situation innebär det alltså att hyresgästen kan säga upp avtalet till månadsskiftet som inträffar efter minst en månad. Precis som du skriver kan hyresavtalet sägas upp 20/8 och slutar då gälla 30/9 och hyresvärden har då inte rätt att kräva ytterligare betalning.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare