Kan vi skilja oss enkelt om vi är svenska medborgaren, men bor i ett annat Eu-land?

Hej! Gifta i Sverige år 2000, bägge svenska medborgare. Barn 16 och 19 år. Bosatta i annat EU-land. Kan vi skilja oss "enkelt" genom att skicka in ansökan i Sverige?

Tack!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att ni har barn som är över 16 år gamla. Det innebär enligt svensk rätt att ni kan begära äktenskapsskillnad utan betänketid, se 5 kap 1 § äktenskapsbalken. Det framgår inte vilket land du bor i eller vilken jurisdiktion som gäller i det aktuella landet.

Om ni fortfarande är folkbokförda på en adress i Sverige, kan ni vända er till den tingsrätt som finns i er kommun.

Om ni väljer att begära äktenskapsskillnad utomlands, måste ni skicka en vidimerad kopia till Skatteverket. Det ska nämligen föras in i folkbokföringsregistret.

Sammanfattning

Ni kan skilja er utan betänketid i Sverige eftersom era barn är över 16 år.

Om ni väljer att skilja er utomlands måste ni skicka en vidimerad kopia till Skatteverket.

Om ni behöver hjälp med bodelningsavtal eller liknande, är ni varmt välkomna att kontakta oss på Lawline

Björn LotoftRådgivare