FrågaÖVRIGTPUL/GDPR06/05/2019

Kan vi stämma någon för att ha lagt ut bilder på vårt barn?

Hej! Vår sons lärare har för ett år sen lagt ut bilder på barnen från klassen på en rysk porrsajt och de har kommenterats sexuellt av andra användare. Läraren är inte dömd för detta, då bilderna inte va sexuella, men han fick villkorlig dom för att ha laddat hem barnporrbilder och filmer. Kan vi stämma honom för att ha lagt ut bilder på våra barn? Vilka rättsliga åtgärder kan vi vidta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Er fråga behandlar publicering av personuppgifter som regleras i GDPR.

Dataskyddsförordningen - GDPR

Personuppgifter är alla upplysningar som avser en identifierbar person, så som personnummer, namn, adress men även bilder och filmer på en person (artikel 4.1 GDPR). Alla former av åtgärder med personuppgifter är personuppgiftsbehandling. Dock omfattas inte uppgifter som innehas och används för privat bruk. Att publicera en bild på en annan person på en hemsida omfattas dock av förordningen.

När är det tillåtet att publicera bilder av en annan person på nätet?

Publicering av bilder på barn kan vara tillåtet om finns samtycke från föräldrarna eller från barnet själv om denne är över 13 år (art 6.1 a GDPR). Samtycket måste då gälla det specifika ändamålet och kan inte endast vara ett samtycke att få fotografera barnen. Om inte samtycke finns, kan det ändå vara okej utifrån en intresseavvägning (art 6.1 f GDPR) eller ett allmän intresse (6.1 e GDPR). Intresseavvägningen ska ske mellan intresset hos den som publicerar bilderna mot barnets intresse av att bli exponerad samt dennes rättigheter. Om den person som personuppgifterna handlar om är ett barn, anses det barnet kräva ett starkt skydd av sina personuppgifter. Med det anses den personuppgiftsansvarige oftast inneha svaga intressen i sådan avvägning gentemot ett barn.

Min uppfattning utifrån er situation är att lärarens publiceringar av bilderna på eleverna med stor sannolikhet inte är lagliga. Med hänsyn till att bilderna lades ut på en porrsajt är det svårt att tänka ett allmän intresse eller annat intresse hos honom som skulle överväga skyddet för barnens uppgifter och därför tillåta honom att lägga ut de bilderna utan föräldrarnas samtycke.

Vad kan konsekvenserna bli av att bryta mot GDPR?

Artikel 17 GDPR behandlar rätten att få uppgifterna raderade utan dröjsmål. Jag antar då ni vet om bilderna att de även har krävts att bli borttagna från den ryska hemsidan. Om inte, så har ni rätt att få dem bortplockade därifrån.

En person som har lidit skada på grund av en överträdelse har rätt till ersättning från den personuppgiftsansvarige för den skada som uppkommit (art. 82.1 GDPR). En skadeståndstalan ska då väckas. Vad jag vet finns ännu inga mål kring detta för att ge en riktlinje om ett sådant skadestånds storlek.

Er fråga var om ni kan stämma läraren eller vidta andra rättsliga åtgärder. Dataskyddsinspektionen är den svenska myndighet som har hand om dessa frågor och främst ska se till att de också efterlevs, och en anmälan ska därför göras dit. Hur ni gör det samt hittar blankett att fylla i, kan ni läsa om här. Dock är det många inkomna ärenden som inte går vidare till tillsyn. I andra hand råder jag er därför till att vända er till en jurist som kan titta närmare på ert fall och om det finns någon grund för en stämningsansökan till domstol. Vill ni kontakta Lawlines jurister kan ni boka tid för samtal via vår hemsida här.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare