FrågaÖVRIGTPUL/GDPR31/05/2018

Känsliga uppgifter enligt GDPR i arbetsschema

Får man, enligt GDPR ha ett arbetsschema där alla ser allas schema. Där färäldraledighet, sjukdom, tjänstledighet samt annan ledighet framgår.

Medarbetarna behöver inte denna information för att kunna göra sitt jobb, men har alltid fått se det. Behöver vi ta bort det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt GDPR ska personuppgifter endast sparas om det är nödvändigt. Du kan jämföra med art. 4 i dataskyddsförordningen. Angående scheman tänker jag att det finns ett syfte att se medarbetares schema och även om de inte är anträffbara, t ex "sjuk" eller "ledig". Mer specificerande än så (t ex föräldraledighet, VAB osv...) kan jag inte tänka vore en nödvändig uppgift, vilket skulle kunna riskera att kränka de berörda personernas integritet. Eftersom du är osäker borde du höra av dig till Datainspektionen och fråga.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare