Känt varumärke på egengjord t-shirt

Om jag vill göra en t-shirt till min son med ett välkänt märke på, t ex Adidas med exakt samma utformning som deras logo, begår jag ett brott då? Och om det inte är ett brott, skulle det kunna ses annorlunda om jag publicerade ett foto på FB där han har den här tröjan på sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar det undrar du om det är brottsligt att antingen sätta ett känt varumärke på en egengjord t-shirt eller brottsligt att sedan låta t-shirten synas på ett foto som du publicerar på FB.

Vad som blir aktuellt att titta på för att få svar på de frågorna är först om varumärket som du vill använda dig av har något skydd. Är varumärket skyddat blir frågan sedan om du skulle kunna göra ett intrång i det skyddet genom att du använder dig av varumärket på det sätt som du beskriver.

Varumärkets skydd

Välkända märken och logotyper är med största sannolikhet skyddade av varumärkesskydd enligt varumärkeslagen (VmL). Vad ett sådant skydd innebär är att den som har rätten till varumärket är den enda som får lov att använda varumärket i en näringsverksamhet. (1 kap. 10 § VmL).

Så som reglerna är formulerade är varumärket bara skyddat mot att någon annan använder sig av varumärket i en näringsverksamhet. Det innebär att det är fritt fram för andra att använda sig av varumärket så länge användningen inte har någon koppling till en näringsverksamhet.

Slutsats

Eftersom den användningen du beskriver inte verkar ha någon koppling till en näringsverksamhet kan jag inte se några hinder för att du använder dig av varumärket så som du beskrivit.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare