Kapitalvinst och begränsad skatteskyldighet

Hej! Jag har fått ärva ett hus som kommer att säljas i Sverige. Jag bor i ett annat EU land permanent. Hur gör jag med beskattningen (reavinsten)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I det följande kommer jag utgå från att Ni är begränsat skatteskyldig i Sverige, det vill säga Ni saknar väsentlig anknytning till Sverige.

Enligt 3 kap. 18 §  st. 1 p. 11 Inkomstskattelagen (1999:1229) är den som är begränsat skatteskyldig i Sverige ändå skattskyldig i inkomstslaget kapital för kapitalvinst vid försäljning av fastighet belägen i Sverige.

Den kapitalvinst som uppkommer vid försäljning av den aktuella fastigheten skall således tas upp vid inkomstbeskattning i Sverige. Hur beskattning sker i det land som du bor i kan jag inte svara på och jag kan därför inte, med de uppgifter Ni angett, närmare svara på hur fastighetsförsäljningar behandlas genom internationella skatteavtal mellan Sverige och det land Ni bor I.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare