Kapitalvinstskatt av bostad för begränsat eller obegränsat skattskyldig person

Hej Lawline,

verkligen bra att ni finns.

Jag har några frågor:

Vi planerar att ev. ge bort som gåva en bostadsrätt här i Sverige till en av min frus systrar i Hongkong/Kina.

Systern är både brittisk och kinesiskt medborgare.

Om alt. när hon önskar sälja bostadsrätten hur bedöms då beskattningen av reavinsten?

I hennes hemland eller i Sverige?

Vilket är lämpligast, att ge bort bostadsrätten eller att "sälja" den till henne för samma pris som vi köpte den för tidigare?

Mycket tacksam för era kloka råd, gärna med inspel om ev annat sätt att gå till väge,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det är systrarna från Hong Kong och inte Kina. I Kina (mainland) beskattas all vinst, även den som härstammar från utlandet, om myndigheterna skulle få reda på ägarskapet. Hong Kong har ett helt annat rättssystem eftersom området länge var en engelsk koloni. I Hong Kong beskattas inte vinst som härstammar från utlandet.

Om vi nu riktar in oss mot Sverige måste vi först ta reda på om systern är skattskyldig i Sverige. I 3 kap. 3 § inkomstskattelagen står det vilka som är obegränsat skattskyldiga, dvs skattskyldiga för alla slags inkomster i Sverige. I 3:e punkten står där "den som har väsentligt anknytning". Vad det innebär förklaras i 3 kap. 7 § inkomstskattelagen. I det här steget kommer vi fram till att om hon tidigare har bott i Sverige och äger en bostad kommer hon att vara obegränsat skattskyldig i Sverige och det innebär att hon är skattskyldig för alla inkomster, både intjänade i Sverige och i utlandet, enligt 3 kap. 8 § inkomstskattelagen. Om hon inte har bott i Sverige förut och inte har barn eller make i Sverige kommer hon mest troligt inte räknas som obegränsat skattskyldig. En bostad som är inrättad för åretruntbruk talar starkt för obegränsad skattskyldighet, men den här regeln gäller bara för personer som har bott i Sverige tidigare (och då i några år). Det kan vara bra att tänka på, om hon har bott här tidigare, eftersom den här bostaden kan innebära att hon faktiskt blir beskattad för alla sina inkomster i Sverige.

Det som jag tror blir mer relevant är att hon är begränsat skattskyldig enligt 3 kap. 17 § inkomstskattelagen. Det framgår i 3 kap. 18 § inkomstskattelagen vilka saker begränsat skattskyldiga personer är skattskyldiga för. I den 10:e punkten står det att vinst som härstammar från försäljning av bostäder ska skattas för. Det kommer alltså räknas på samma sätt även om hon inte är obegränsat skattskyldig.

Då kommer vi till hur vinstskatten beräknas. Först kan nämnas att gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen, så ni som ger gåvan behöver inte skatta. Dagen hon vill sälja bostadsrätten kommer hon behöva skatta på vinsten. När man får en bostad som gåva tar man över den tidigare ägarens skattemässiga situation. Det innebär att värdestegringen kommer att räknas från dagen då ni köpte den och det är alltså den vinsten som kommer att beskattas som kapitalvinst. När det gäller bostadsrätter ska 22/30 tas upp till skatt, 45 kap. 33 § inkomstskattelagen. Sedan dras 30 % skatt som vanligt enligt 65 kap. 7 § inkomstskattelagen.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare