Kemtvätt förstörde jacka, hur gör man?

Hej!,

Jag lämnade in min Moncler jacka som ligger på 16.500kr till en butik för att laga en liten skada och för att kemtvätta den. Dem berättade hur dem skulle laga den och att den skulle vara lite synlig. Jag får tillbaka hem jackan och ser att min dragkedja har gått sönder och är av, och lagningen dem skulle göra har förstört jackan helt. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Tjänsten du köpt omfattas av konsumenttjänstlagen (KtjL 1§ 1st 1p).

Butiken har haft en skyldighet att utföra tjänsten "fackmässigt" (KtjL 4§ 1st). Bara för att det önskade resultatet inte uppnåddes betyder det inte nödvändigtvis att utförandet inte var fackmässigt. Dessutom måste den varning som butiken gav vägas in i bedömningen. Dock verkar det i din situation vara väldigt mycket som gått fel till eftersom t.o.m en ny skada uppstått på jackan. Utan att vara expert på branschen anser jag därför att det finns en god chans att utförandet inte ses som fackmässigt.

Detta innebär att tjänsten är felaktig (KtjL 9§ 1st 1p). Om butiken gav en missvisande beskrivning av slutresultatet är även det en grund för att klassa tjänsten som felaktig (KtjL 10§ 1st 1p).

Eftersom jackan är helt förstörd kommer nog butiken inte kunna återställa den vilket är den normala följden av en felaktig tjänst (KtjL 20§). Detta kan möjligen ske gällande dragkedjan iochförsig. Annars är det prisavdrag/hävning som är den relevanta följden. Prisavdrag innebär att du inte behöver betala den summa som motsvarar "felet" (KtjL 21§ 1st). Hävning blir relevant endast om syftet med tjänsten är förfelat - dvs resultatet är värdelöst för dig - och innebär att du inte behöver betala något alls (KtjL 21§ 2st). Beroende på hur förstörd jackan är kan alla dessa tre följder bli relevanta och jag kommer inte kunna göra en bedömning med den information jag har.

Hur ska du då göra för att tillvarata din rätt? Det första du bör göra är såklart att kontakta butiken och meddela att du häver tjänsten eller i vart fall kräver prisavdrag. Se till att göra detta snarast eftersom du är skyldig att göra det inom "skälig tid" (KtjL 17§ 1st). Om de vägrar detta du stämma butiken i domstol men detta är tidskrävande och kostsamt. Även om 16 500 kr är mycket för en privatperson så är det förmodligen inte värt att gå till domstol över - iallafall om du inte är helt säker på en vinst. Istället bör du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De fungerar som en inofficiell domstol för konsumenter och är väldigt behjälpliga i ärenden som dessa. Ett avgörande från dem är inte bindande för butiken men kan sätta press på den att samarbeta. Klicka här för att komma till ARN:s hemsida.

Jag hoppas detta besvarade din fråga. Du är självklart välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline. Jag önskar dig lycka till i ditt ärende!

Adam WinqvistRådgivare