FrågaSKATTERÄTTAvdrag14/02/2017

Kommanditbolag avvecklat, får jag dra av kapitalförlust?

Hej jag har ett KB som jag la ner 2015 bolaget har bara funnits dom sista 10åren utan aktivitet. Om jag har förstått det hela rätt så får jag ta och dra 70% som en kapitalförlust i min egen deklaration i år!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Skatteverket har gett ut information om beskattningen för delägare i handelsbolag här. Du måste dock räkna lite själv för att komma fram till om du faktiskt har ett underskott som du kan dra av.
Skattemässigt behandlas kommanditbolag exakt som handelsbolag. Därför finns ingen specifik information för just KB eftersom det ur skatteverkets synvinkel bara är en specialvariant av handelsbolaget som behandlas likadant i skattehänseende.

Skatteverkets information:
Om du kikar på sida 13 och 14 i den ovan länkade informationen så ser du när underskott av att en verksamhet upphör kan kvittas hos dig som delägare. Som du ser på sida 14 upp till höger så får du dra av 70 % om det är så att din JAU (justerade anskaffningsutgift) är positiv. Det finns vissa specialregler för kommanditdelägare eftersom kommanditdelägaren har ett begränsat ansvar i bolaget.

Mer information om hur JAU beräknas kan du se på sida 16. Det är enkelt sagt en siffra som visar om du tillfört pengar till bolaget eller om du snarare tömt det på pengar genom uttag. Har man ett negativt JAU innebär det att man i princip tagit ut mer pengar än man tillfört och då kan man inte göra avdrag så som du vill göra eftersom man då inte anses ha gjort en förlust.

På sida 25 uppe till höger ser du ett exempel på den beräkning som skall göras för att räkna ut hur stort det underskott du kan dra av är. Avdraget kan användas på kapitalvinster. Har du inte sådana som motsvarar ditt uträknade avdrag så får du istället rätt till skattereduktion på beskattningen av din tjänsteinkomst om du istället har sådan.

Skattereduktionen:
Du kan alltså inte dra av 70 % i inkomstslaget tjänst eftersom ditt avdrag hänför sig till inkomstslaget kapital.
Om det är så att du inte har någon kapitalvinst att dra av denna kapitalförlust mot kommer du därför få använda skattereduktion som regleras i Inkomstskattelagens 67 kapitel. Regeln som gäller för dig finns i 67:10 där det framgår att kapitalförluster på upp till 100 000 kr får skatten minskas med 30 %. Är förlusten högre än så blir avdraget bara 21 %.

Innebörden är att om kapitalförlusten du beräknat är 100 000 kr så får du dra av 70 000 kr från inkomstslaget kapital. (De 70 % du frågar om). Om du bara har 10 000 kr i inkomstslaget kapital kommer du dock ha en förlust på 60 000 kr som du inte kan utnyttja i det inkomstslaget. Dessa 60 000 kr blir då en skattereduktion där 30 % får dras av mot inkomstskatten i inkomstslaget tjänst.
Det resulterar i sig att du får dra bort 18 000 kr av din tjänsteinkomst från beskattning.
Som jag förstått det är detta något som skatteverket dock sköter åt dig om du anger att du har större förluster än inkomster i ett visst inkomstslag, men det kan självklart vara bra att veta vad de sysslar med eftersom det ofta är krångligt och regelverket är svårt att få en överblick över.

Jag hoppas att detta hjälper dig till viss del även om jag inte kan ge dig några klara och tydliga svar utan istället hänvisar till att du behöver räkna själv för att se så du har rätt till avdrag.

Jag hoppas du kommer fram till att du har rätt till avdrag och att skatteverket medger det!

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare