Kommer en gåva bli giftorättsgods vid giftemål?

Hej,

Jag har två barn som är sambo med era respektive men de är inte gifta än. Jag började fundera på att hjälpa de innan jag går bort och ordna med hjälp av advokaten förskott av ärv och det skall gälla mina besparingar. Vill fråga vad det händer om mina barn gifter sig med sina respektive eller får barn med de?

Vänligen,

X

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge dina barn endast är sambor med sina respektive kommer en sådan gåva från din inte utgöra gemensam egendom ifall de separerar från sina respektive.

Om de däremot gifter sig kommer deras pengar att bli giftorättsgods, det vill säga bli pengar de delar med sin make/make om de eventuellt skiljer sig. Vad man istället kan göra är att genom testamente eller gåva med förbehåll skriva att pengarna ska vara enskild egendom. Pengarna kommer då inte bli giftorättsgods (ett sådant förbehåll ses som ett villkor för att få gåvan) och dina barn kan inte ändra på detta utan ditt godkännande.

Om de får barn med sina respektive gäller huvudregeln för arv till dessa, det vill säga dina barnbarn ärver efter dina barn när de går bort. Barnbarnen har alltså den primära arvsrätten, dock är det lite annorlunda om ditt barn är gift. Är ditt barn gift tillfaller pengarna först dennes make/make så länge denne är i livet. Pengarna "tillhör" egentligen barnbarnen, men detta är utvecklat i svensk rätt för att skydda den efterlevande maken eftersom gifta par ofta har delad ekonomi, hus och liknande.

Om du vill ha hjälp att skriva ett testamente/gåvobrev med förbehåll rekommenderar jag dig att vända dig till en familjejurist!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare