FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/05/2019

Kommer ett belastningsregister påverka mina möjligheter att få jobb?

Är det vanligt att arbetsgivare frågar om utdrag av belastningsregistret? Kan man få jobb ändå även fast personen ångrar det grovt och det gått flera år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget exakt svar på din fråga, men jag ska bland annat berätta om de generella regler som en arbetsgivare måste ta hänsyn till om de vill begära ett utdrag! Jag kommer behandla regler i Lagen om belastningsregister (BRL).

Hur vanligt är det att arbetsgivare vill få information om tidigare brottslighet?

Det är svårt att besvara hur vanligt det är. Om det är ett arbete där du kommer i kontakt med barn, så skulle jag säga att det är mycket vanligt. Är det jobb inom byggbranschen är det kanske mindre vanligt. Jag har inte hittat någon statistik för detta, så jag kan ju inte säga någonting med säkerhet tyvärr.

En arbetsgivare kan inte begära utdrag ur belastningsregistret!

Om en arbetsgivare vill se ett utdrag ur belastningsregistret, så måste de be dig begära utdraget (BRL 9 §).

Huvudregeln är alltså att det är du som kan begära utdrag ur ditt belastningsregister.

Men om det handlar om en anställning inom vården så kan en annan person i vissa fall begära utdrag ur ditt belastningsregister (BRL10 §).

Du kan få jobb ändå!

Alla arbetsgivare kommer inte begära att du ger ett utdrag.

Om de gör det, så finns det ingenting som hindrar dig från att framföra dina åsikter om varför du ändå passar för rollen.

Ett råd från mig är att ta kontakt med de handläggare som du eventuellt hade på Kriminalvården som kan ge dig goda referenser.

Glöm inte heller att motivera varför det inte är ditt förflutna som spelar roll, utan det faktum att du fått rätsida på ditt liv och gjort förändringar.

Jag hoppas detta har gett lite bra tips även om det kanske inte är ett direkt svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare