FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/04/2021

Kommer jag att stå för hälften av min makes skulder när vi skiljer oss?

Hej!

Min make och jag har ansökt om äktenskapsskillnad efter att vi inte bott tillsammans i ca ett år. Han har skulder på lån han tagit under tiden vi bodde tillsammans. Jag vet inte hur många lån som finns eller dess värde. Innan vi ansökte om äktenskapsskillnad skrevs ett äktenskapsförord där vi kom överens om att vi svarar över vår egendom. Alltså har vi inget giftorättsgods. Kommer jag stå för hälften av hans skulder eftersom han inte har giftorättsgods att räkna av skulderna från?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om bodelning regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Finns det inget giftorättsgods så påverkas du inte av din makes skulder

När ett äktenskap upphör så är huvudregeln att makarnas egendom ska delas genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning ingår endast giftorättsgods och vardera makes skulder dras av från dennes giftorättsgods (10 kap. 1 § och 11 kap. 2 § ÄktB). Överstiger makens skulder värdet på dennes giftorättsgods så går den maken in med noll i bodelningen. Således räknas aldrig skulderna av på den andra makens egendom utan var make svarar för sina egna skulder. Däremot påverkas den maken som inte har några skulder på så vis att den får dela med sig av sitt giftorättsgods (ej enskild egendom) eftersom allt som ingår i bodelningen delas lika. Detta gäller alltså endast giftorättsgods och är således inte aktuellt i ert fall.

Ni behöver inte göra en bodelning eftersom all egendom är enskild

I ert fall behövs ingen bodelning göras eftersom all egendom är enskild enligt ert äktenskapsförord (9 kap. 1 § och 7 kap. 3 § ÄktB). Var och en behåller sin egendom och du påverkas inte av din makes skulder.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare