Kommer jag efter föräldraledigheten att få jobba de återstående månaderna av min visstidsanställning?

HeJ!

Jag har en visstidsanställning på 14 månader fr.o.m 15 maj 2017 (så som det står i kontraktet). Jag är nu gravid och beräknas föda i mars 2018, då ca 4 månader återstår av min visstidsanställning. Kommer jag efter föräldraledigheten att få jobba de återstående månaderna? eller står jag utan arbete?

Tack på förhand!

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med visstidsanställningen har du rätt till anställning i 14 månader framåt, alltså till den 15 juli 2018 då din anställning upphör utan uppsägningstid. Din föräldraledighet kommer att räknas in i anställningstiden. Är du föräldraledig de sista fyra månaderna av anställningstiden är det alltså inte så att denna arbetstid ”sparas”, utan anställningen upphör när den upphör. Är du däremot tillbaka till arbetet innan anställningen upphör får du naturligtvis jobba den återstående tiden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare