Kommer min sambo eller mina barn ärva om jag avlider?

HEJ!

KAN JAG SKRIVA TESTAMENTA PÅ MINA SAKER SOM MINA BARN SKALL HA NÄR JAG GÅR BORT.

VI ÄR SAMBOS OCH HAR INTE SKRIVIT NÅGOT MELLAN OSS.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Vem har rätt att ärva?

Huvudregeln inom svensk rätt är att det är den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn, som har rätt att ärva i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att om en person avlider ska dennes barn få ärva allt, och dela lika på arvet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Den del som då tillfaller varje bröstarvinge utgör dennes arvslott.

Makes och sambos rätt att ärva

Det finns en rätt för en efterlevande make att ärva (3 kap. 1 § ÄB). Denna rätt går före de gemensamma barnen. Däremot finns det ingen motsvarande rätt för en efterlevande sambo att ärva. Sambor ärver alltså inte varandra i Sverige. Den enda möjligheten för en efterlevande sambo att ärva är genom testamente.

Din situation

Som jag tolkar din fråga undrar du om du kan skriva ett testamente för att dina barn ska ärva om du avlider, istället för att din sambo ska ärva. Om jag har tolkat frågan rätt behöver du inte göra någonting för att det ska bli som du vill. Om du avlider kommer dina barn ärva efter dig, eftersom sambor inte ärver varandra. Om du vill att din sambo ska ärva efter dig måste du upprätta ett testamente (9 kap. 1 § ÄB). Då måste formkraven för testamenten vara uppfyllda, det måste bland annat vara underskrivet och bevittnat (10 kap. 1 § ÄB). Det enda du måste tänka på om du vill skriva ett testamente till förmån för din sambo är att dina barn alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Denna laglott har bröstarvingarna alltid rätt till och den får inte inskränkas genom testamente.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare