Kommer mina sparkonton ärvas av min hustrus arvingar?

Hej ! Jag är gift och min hustru har 2 barn från förra äktenskapet, jag har inga egna. Jag har några sparkonton som står i mitt namn. Nu undrar jag, om min hustru skulle gå bort innan mig kommer då dessa pengar att ingå i arvet efter deras mor, eller är dom ( bara mina ) ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Förutsatt att du och din fru inte har något äktenskapsförord 7:3 ÄktB, så kommer allt som ni äger var för sig vid ett dödsfall läggas samman och sedan delas lika mellan er. Hennes del efter likadelningen kommer att tillfalla hennes arvingar. Skulle din hustru dö före dig, kan du välja att ingen delning ska ske 12:2 ÄktB, i så fall kommer hennes tillgångar att delas lika mellan hennes arvingar, barnen, och du kommer att behålla dina tillgångar själv.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare