Kommer namnet visas på den som lämnat uppgifter i ett åtal?

Under en förhandling.. Får en åhörares namn visas i bevisen eller tas upp i definition som "en syster" när åhörarna består av mamma, pappa, bror, syster och syster till den åtalade? Inga andra åhörare fanns och bildbevis visade en åhörares namn flera gånger.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Jag kommer att använda mig av rättegångsbalken (RB) och allmänna processprinciper för att svara på din fråga. Eftersom att du skriver "åtalade" så antar jag att det rör sig om ett brottmål och att det därför är en åklagare inblandad.

Namnen visas nog för att det ska vara lättare för domarna

Det finns inget direkt svar på din fråga eftersom att det inte finns något i lag som säger exakt hur det ska gå till. Dock är det så att domarna ska avgöra om bevisningen är stark nog att kunna döma på (35 kap. 1 § RB), vilket innebär att det är mycket lättare om de får veta vem som lämnat vissa uppgifter. De kan då avgöra om det är en säker bevisning eller inte. Det kallas för fri bevisvärdering och att då få veta vem som lämnat uppgifter hjälper till att kunna få fram säkra domar.

Av den anledningen tror jag att det är vanligast att namnen visas, trots att personen finns som åhörare. Du kan såklart höra av dig till åklagaren eller domaren om du undrar varför de gör på detta sätt.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga och ha en fortsatt fin dag!

Med soliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare