Kommer vår far att ärva både sin egen och vår mors andel vid min brors bortgång?

Hej!

Jag undrar vad som gäller om min bror skulle avlida. Han är ogift, lever ensam och har inga barn, våra föräldrar skiljdes 1977 och vår mor dog 2015. Vår far är omgift sedan många år, inga särkullbarn.

Om vår far överlever min bror ärver han allt (både sin och vår mors andel) eller 50%?

Vänliga Hälsningar

Undrande Syster

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din råga som att du undrar över om er far kommer att ärva både sin egen och er mors andel vid din brors bortgång. Regler om hur arvet ska fördelas återfinns i 2 kap. ärvdabalken (ÄB). Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att din bror inte har några barn eller maka.

Vem ärver först?

Den legala arvsordningen

När det inte finns något testamente fördelas arvet enligt den legala arvsordningen i 2 kap. ärvdabalken. De grupper av personer som har rätt att ärva delas in i tre olika arvsklasser. Det finns alltså en bestämd ordning i vilken man ska ärva enligt lag. Jag kommer att behandla de arvsklasserna som är relevanta för dig under rubrikerna nedan.

Den första arvsklassen

Bröstarvingar

I den första arvsklassen finns arvlåtares bröstarvingar (barn, barnbarn o.s.v.). Dessa ärver först och tar lika stor lott (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Eftersom din bror inte har några barn, kommer jag inte att behandla denna situation närmare.

Den andra arvsklassen

Föräldrar och syskon

Om din bror avlider utan att efterlämna några barn så får vi gå vidare till den andra arvsklassen som består av din brors föräldrar samt deras avkomlingar, alltså din brors syskon, syskonbarn o.s.v. Föräldrar ärver i första hand och därefter syskon. Om båda föräldrarna hade varit vid livet hade de tagit hälften var av arvet (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Av din framgår dock att endast er far är vid livet. I en sådan situation kommer er far att ärva hälften av kvarlåtenskapen medan den andra hälften (er mors lott) kommer att fördelas mellan din brors syskon, d.v.s. dig och i förekommande fall övriga syskon (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Fadern tar hela arvet endast om det inte finns några syskon eller avkomlingar till dem (syskonbarn, syskonbarnbarn o.s.v.).

Jag förtydligar detta med ett exempel. Vi utgår ifrån att din bror efterlämnar en förmögenhet om 1 000.000 kronor. Din bror har inga barn eller barnbarn. Han har föräldrar och syskon. Om både fadern och modern är vid livet får de 500.000 kronor var. I det fall modern är avliden, träder moderns avkomlingar (du) i din mors ställe och ärver 500.000 kronor. Om det finns fler syskon ska arvet fördelas lika mellan er.

Sammanfattning

Din far och du tillhör den andra arvsklassen och kommer att dela på din brors arv, om ni skulle överleva din bror. Eftersom din mor är avliden träder du i hennes ställe och ärver hennes del. I det fall din bror har fler syskon ska din mors del fördelas lika mellan er.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänligen hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare