Kommunalbesvär eller förvaltningsbesvär?

Hej!

Kan ett beslut från kommunstyrelsen anses som ett gynnade beslut utifrån förvaltningslagen?

Är kommunstyren en myndighet?

Kommunalbesvär eller förvaltningsbesvär?

Att de inte får ändra ett gynnade beslut mot privatperson. Beslut gällande försäljning av tomt till privatperson.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara dina frågor i lite annorlunda följd än du ställt dem, av pedagogiska skäl.

Är kommunstyrelsen en myndighet?

Av prop. 1979/80:2 Del A s. 125 framgår att alla organ som är en del av den offentligrättsliga statliga och kommunala organisationen är en myndighet i den mening som menas i Regeringsformen (hädanefter RF). Detta betyder kort sagt att en kommunstyrelse är en myndighet. Se även 1 kap. 8 § RF.

Kan ett beslut från kommunstyrelsen anses som ett gynnande beslut enligt förvaltningslagen?

Med gynnande beslut i 37 § förvaltningslag (hädanefter FL) brukar menas att det är ett beslut som ger en enskild person en rätt till någon form av förmån. Jag kan inte utifrån din fråga avgöra exakt vad det är för beslut som har fattats, annat än att en privatperson har fått köpa en tomt. Att en privatperson har fått köpa en tomt bör enligt min tolkning av FL anses som ett gynnande beslut eftersom beslutet i sig innebär att en person har fått en fördel. Fördelen är då att få köpa tomten helt enkelt.

Jag vill dock flagga för att detta kan påverkas av att kommunala beslut fattas just på kommunal nivå och den lokala handläggningen kan påverka om det ses som ett gynnande beslut eller inte. Det är min bedömning att beviljande att köpa en tomt bör anses som ett gynnande beslut.

Kommunalbesvär eller förvaltningsbesvär?

Utgångspunkten för all myndighetsutövning regleras i FL, och där anges också en typ av "basnivå" för hur myndighetsförvaltning ska skötas. Sedan kompletteras FL av vissa speciallagar, och i detta fallet är kommunallag (KL) den aktuella.

Ett förvaltningsbesvär är när en part direkt har påverkats av ett beslut som har fattats av en annan myndighet än de som omfattas av exempelvis KL. Kommunalbesvär är det äldre ordet för laglighetsprövning och de regleras i 13 kap. KL. Enligt 13 kap. 2 § KL får beslut av de i lagrummet angivna aktörerna överklagas om det inte är ett beslut av rent förberedande eller rent verkställande art. Utgångspunkten är alltså att beslut av de som omfattas av 13 kap. 2 § KL angrips med laglighetsprövning, om inte annat anges i annan lag. Om det i annan speciallagstiftning (sådan som finns för exempelvis socialnämnden) framgår att man kan överklaga beslut direkt till förvaltningsdomstol, är det då fråga om ett förvaltningsbesvär.

Beslutet som du nämner i din fråga, som har fattats av kommunstyrelsen, bör alltså angripas genom laglighetsprövning (eller kommunalbesvär om man vill använda sig av den terminologin) eftersom det regleras i KL.

Slutsats

Mitt svar kan kort sammanfattas som följande: Kommunstyrelsen anses vara en myndighet, beslutet du nämner i din fråga bör anses som ett gynnande beslut, och det bör angripas med laglighetsprövning enligt 13 kap. KL.

Jag vill dock påpeka ett par saker.

För det första kan det vara så att det aktuella beslutet av styrelsen är av rent verkställande art, och att det således inte kan överklagas men det kan jag inte uttala mig om. Jag skulle luta åt att det inte är det men jag vill påpeka att risken finns och att det noteras av dig.

För det andra kan jag inte uttala mig om hur detta appliceras på din situation eftersom jag inte vet hur partskonstellationerna ser ut. Att ett gynnande beslut bara får ändras till nackdel för den gynnade är inte en absolut regel, se 37 § 2 st. FL och det vanligaste undantaget är om beslutet har ett s.k. återkallelseförbehåll. Det innebär att det finns en form av tillägg till beslutet som innebär att det faktiskt får ändras under vissa förutsättningar. Av naturliga skäl kan jag inte säga om beslutet du talar om har ett sådant förbehåll bifogat men det är möjligt.

Om du har några följdfrågor eller frågor kring mitt svar får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Daniel HögmanRådgivare