Kompensera bygge genom ojämnt arv mellan barn

Hej! Jag vill hjälpa mina föräldrar ekonomiskt med löpande räkningar på deras sommarställe. Jag kommer också att bekosta en utbyggnad. De vill att det inte blir ojämnt mellan mig och min syster, deras enda barn. Kan man lösa det genom att skriva testamente att jag får tillbaka det jag betalat under kommande år innan resterande arv fördelas? Eller finns det andra/bättre sätt? (Jag har övervägt och valt bort att köpa stället delvis eller helt. Min syster har hittills inte haft så stort intresse av att vara där, men kanske kommer att få.) Jag vill att allt går schysst till för både föräldrars och systers skull. Men vill inte heller investera mycket pengar utan rimliga villkor mellan oss.

Stort tack på förhand/

Ingrid

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina föräldrar kan utan problem skriva ett testamente där du får mer än din syster. Den övre gränsen för hur mycket arvet kan förskjutas till din fördel ligger vid hälften av det din syster skulle ärvt utan testamente, den s.k. laglotten(7 kap 1 § Ärvdabalken).

Laglotten utgör en sådan del av arvet som inte kan nekas avkomlingar till arvlåtaren. Ifall man försöker göra det kan denne väcka talan om att testamentet ska jämkas, så att laglotten fås ur dödsboet ändå(7 kap 3 § Ärvdabalken).

Laglotten kan förvisso åvstås frivilligt av den som har den, men det går inte att neka den utan att brott begåtts av arvingen som ledde till att arvet sker överhuvudtaget(15 kap Ärvdabalken).

Jag hoppas du har fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare