Konkret och abstrakt normprövning

Hej!

Vad avses med abstrakt normkontroll respektive konkret normkontroll?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagprövningsrätten regleras i 11 kap. 14 § regeringsformen.

Med abstrakt normprövning avses kontroll av en lags principiella grundlagsenlighet. Detta kan ske utan att lagen ska ha behövt bli tillämpad. Förenklat kan man säga att om en lag anses strida mot grundlag ska den underkännas och inte längre tillämpas. I Sverige har vi inte abstrakt normprövning men det finns i andra länder och kan ske i författningsdomstol.

Konkret normprövning avser tillämpningen av en lag i ett konkret fall. Lagen blir inte ogiltigförklarad, men den används inte framöver i liknande fall eftersom domen blir prejudikat. Det är den typen av normprövning som sker i Sverige.

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare