Konkurrensklausuls giltighet vid provanställning

Hej jag jobbar just nu som utvecklare inom en branch som sysslar med social rekrytering. Jag har jobbat I 5 månader och är under provanställning. I mitt anställningsavtal under konkurrensförbud står det att jag under 12 månader inte får ta anställning hos ett med bolaget konkurrerande företag.

Nu har jag hittat ett annat jobb som sysslar med liknande grejer och som ligger i min kommun som jag bor i. Vad gäller här? Enligt VDN på det nya jobbet så gäller sådana här klausuler inte under svensk lag. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konkurrensklausulers giltighet i svensk rätt

Inom svensk rätt är det tillåtet med konkurrensklausuler. Det följer indirekt av 38 § avtalslagen som stadgar att en konkurrensklausul som är oskälig inte är bindande. Det kan då läsas som att en konkurrensklausul som är skälig även är bindande. Det man får göra är en skälighetsbedömning i det enskilda fallet. Då ska hänsyn bland annat tas till konkurrensklausulens längd, arbetstagarens befattning i företaget, konkurrenssituationen inom branschen ifråga samt vilken skada arbetsgivaren kan drabbas av. I ditt fall föreligger en provanställning vilket då också måste beaktas. I AD 1985 nr 138 var en konkurrensklausuls giltighet en av frågorna som prövades av domstolen. Arbetstagaren i det fallet hade en provanställning och domstolen beaktade då särskilt att det var en synnerligen otrygg anställning som förelåg vilket talade för att konkurrensklausulen var oskälig.

Sammanfattning

För att sammanfatta så innebär detta att konkurrensklausuler är giltiga inom svensk rätt. Det ställs dock ett krav på deras skälighet. Om de är oskäliga så är de inte bindande enligt 38 § avtalslagen. Det går inte för mig att på rak arm säga huruvida konkurrensklausulen i just ditt fall är skälig eller oskälig. Det kan vara så att den anses vara skälig vid en provanställning eller så kanske den anses vara skälig först när provanställningen övergår till en tillsvidareanställning. Jag hoppas dock du har fått större förståelse för hur det ligger till och om du har ytterligare frågor så är du välkommen att höra av dig till våra jurister.

Hanna SalajinRådgivare