FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/09/2021

Könsbaserad rekryteringspolicy laglig?

Är det som städbolag lagligt att ha en intern rekryteringspolicy som säger att enbart kvinnliga städare ska anställas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med drin fråga. Svaret regleras i diskrimineringslagen (DiskL).

Rekryteringar är en av de situationer som omfattas av diskrimineringslagen (DiskL 2:1 1st 2p). Vidare är kön en av de diskrimineringsgrunder som är förbjudna både avseende direkt och indirekt diskriminering (DiskL 1:4 1st 1-2p).

Som du beskriver det grundas rekryteringspolicyn explicit på kön istället för kvalifikation vilket utgör direkt diskriminering (DiskL 1:4 1st 1p). Därmed är den beskrivna rekryteringspolicyn olaglig.

Med det sagt kan inte företagets tvingas att anställa personen som diskriminerats. Istället har personen rätt till diskrimineringsersättning från företaget (DiskL 5:1). Denna ersättning är normalt väldigt hög eftersom Sverige ser hårt på diskriminering. Bestämmelsen i rekryteringspolicyn kan även ogiltigförklaras men jag ser inte hur detta skulle hjälpa någon som är arbetssökande eftersom företaget ändå kan välja att anställa vem de vill (DiskL 5:3 3st).

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare