FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/08/2021

Konsekvenser av att köra trimmad moped som 15-åring

Tja jag undrar om man kör trimmad moped som 15 åring (är inte 15 men bra att veta liksom) kan man få som konsekvens att ens B körkort dröjs tills man är 21 eller är de bara böter??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kör man en trimmad moped så gör man sig skyldig till brottet olovlig körning (3 § trafikbrottslagen). Straffet för detta är böter. Bötesbeloppet ligger på mellan 30 och 150 dagsböter. Storleken på dagsböterna fastställs sedan till ett belopp på mellan 50–1000 kr (25 kap. 2 § brottsbalken). Det är svårt att säga exakt hur stort bötesbelopp man får i det enskilda fallet, men ofta brukar det hamna på ca 1500 kr (30 dagsböter x 50 kr).

Körkortstillstånd ges endast till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses vara lämplig som förare (3 kap. 2 § körkortslagen). Om det finns sådana hinder för körkortstillstånd beslutar Transportstyrelsen om en spärrtid då man inte kan få körkort. Spärrtiden kan bli lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § körkortslagen). Spärrtiden börjar löpa den dagen som du får beslutet (7 kap. 8 § körkortslagen).

Om du blir dömd till böter kommer du även få en prick i belastningsregistret som kommer finnas kvar i fem år från att du får böterna (17 § lagen om belastningsregister). Denna tid kan förlängas om du blir straffad för ett nytt brott innan fem-årsperioden har löpt ut (18 § lagen om belastningsregister).

Svaret på din fråga är alltså att du kan få både böter och spärrtid då du inte kan få körkort. Huruvida spärrtiden påverkar när du får körkort beror på när du får beslutet. Får du beslutet om spärrtid när du är 15 år kommer den alltså hinna gå ut tills du är 18 år och får ta B-körkort. Du kommer dock att få en prick i belastningsregistret som finns kvar i fem år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare