Kontakt med en vän som sitter på Häktet!

Hej! En vän till mig sitter häktad, ska fylla i papper om telefontillstånd. Men mitt abonnemang står inte på mig. Hur ska jag göra då? Kan man lämna sitt Skype-nummer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som sitter i fängelse behöver ett telefontillstånd för att kunna ringa. Kriminalvården kan dock neka telefontillståndet om det till exempel finns misstanke om att samtal kan äventyra säkerheten. För att bedöma om ett tillstånd behöver nekas kan Kriminalvården göra kontroller av dig i till exempel Polisens misstanke- och belastningsregister. När Kriminalvården bedömer om den intagne ska få tillstånd att ringa tittar de även på den intagnes omständigheter, till exempel vad den intagne sitter häktad för. En förutsättning för att kunna ha kontakt med en som sitter på häktet är att personen inte sitter häktad med restriktioner.

Det framgår inte i din fråga vem ditt abonnemang står på men om det står på någon av dina föräldrar och du bor fortfarande hemma så kan du skriva att ditt abonnemang inte står på dig samt skriva adressen ni bor på så får Kriminalvården göra sin undersökning. Det allra bästa förslaget jag kan ge dig är att se om du har möjlighet och se till att ditt abonnemang står på dig.

Det finns närmare information om detta på Kriminalvårdens hemsida.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare