Kontraktsbrott - åtgärder.

Min syster dåvarande man fick låna 30000kr som han inte betalat tillbaka.

Min syster är skild sedan länge och våra föräldrar har gått bort. Min syster vill inte betala mannens skuld. Hur gör man!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man går tillväga när någon som du lånat ut pengar till inte betalar tillbaka sin skuld i tid.

I frågan framgår inte detaljer såsom om lånet finns dokumenterat, när lånet är förfallen till betalning, m det finns tidigare konversationer sparade m.m. Utgångspunkten är dock att du som lånat ut pengar har rätt att kräva tillbaka pengarna genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Om den som lånat pengarna bestrider betalningsföreläggandet hänvisas du till att stämma honom enligt vanlig rättsprocess i domstol.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare