Kontraktsbrott vid avelsrätt

Hej

Jag har överlåtit en godkänd spansk hingst till ny ägare, köpeskilling 0 kr. I avtalet framgår det: att hästen får ej säljas, överlåtas eller kastreras tills jag erhållit en levande avkomma från hingsten.

Jag äger avelsrätten på hingsten. Det står inget om skadestånd om avtalet bryts däremot är motprestationen en levande avkomma från hingsten vars värde uppsteg till 120 000kr.

Hästen har utan min vetskap sålts vidare och möjligheten att nu få en levande avkomma enligt avtalet är nu tillintetgjord.

Dottern som bor med den nu fd ägaren erkänner i konversation att dom helt förbisett vårt avtal. Modern(fd ägaren) svarar inte överhuvudtaget på mina kontaktförsök.

Samtidigt erbjuder dom att stå för språngavgift för annan pre-hingst vilket är ointressant för mig.

Språngavgift kostar ca 20 000kr. ( garanteras ej levande föl/avkomma)

Jag önskar rimligt skadestånd/ ersättning för avtalsbrottet gällande avelsrätten på hingsten.

Rimlig summa: 50 000kr då PRE föl med god stam säljes i prisintervall av 50 000kr till 70 000kr.

Har jag möjligheten på min sida att göra anspråk på skadestånd/ ersättning för avtalsbrott?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När avtalet i sig inte ger någon vägledning gällande skadestånden tillämpas i sista hand skadeståndslagen (SKL). Frågor som är vanliga att ställa sig då är om det finns en direkt koppling mellan din förlust och personen i frågas agerande, vem är det du ska begära skadeståndet av? Modern, dottern eller kanske båda? Har de agerat med uppsåt eller varit oaktsamma?

Du har lidit en ekonomisk skada på grund av deras avtalsbrott och borde därför ha en rimlig chans att begära ett skadestånd baserat på ert kontrakt. Även det faktum att du överlät en så dyr häst till ett så ringa pris är något som talar för din sak. En språngavgift är ju precis som du säger ingen garanti för en levande avkomma vilket var ett villkor stipulerat i kontraktet och som har en ekonomisk påverkan.

Det ska dock sägas att det inte finns några garantier för att hingsten skulle levererat ett föl alls, levande djur kommer ju aldrig med några garantier. Vad som hänt med hingsten efter den nya ägarens överlåtelser kan därför komma att få betydelse för ditt skadeståndsanspråk.

Är det dessutom som du säger att den du överlåtit hästen till inte längre går att nå för dig kan det vara en idé att anlita ett ombud att föra din talan, i första hand gentemot personen du inte får tag på, kanske att påtryckningar kan hjälpa. I sista hand kan du såklart begära att få saken prövad i domstol som ett tvistemål. Tvistemål kan däremot vara en aning bökiga och skadeståndsrätten något av en snårskog, därför blir mitt råd till dig att anlita ett ombud.

Behöver du hjälp att utforma en talan så kan du boka en rådgivning hos oss på www.lawline.se/boka

Hoppas att du fått någon hjälp på vägen och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare