Köp av hyresrätt

Jag ska skilja mig från min man, säg att han heter Pelle. Pelle köpte för några år sedan en hyresrätt "svart" och det är den vi bor i nu. Jag har har fått rätt till ensam vårdnad av vår dotter på 12 år och tycker därför att det är lämpligast att jag får ta över lägenheten. Hur ska vi gå tillväga? Hyresrätten köptes ju svart så hur ska vi göra med den? Går det att sälja den och dela på pengarna? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att sälja/köpa kontrakt för bostadshyresrätt är brottsligt enligt 12 kap 65 § jordabalken, och är därför inget jag skulle rekommendera dig till att göra.

Lagstiftaren har sett mycket allvarligt på den svarta marknaden med hyresrätter, vilket har resulterat i strängare sanktioner vid överträdelse av bestämmelsen. Fr.om. 1 oktober 2019 kan den som säljer/köper bostadshyresrätt riskera 2 års fängelse, (4 års fängelse gäller vid grovt brott).

Vad du bör göra är ställa dig i bostadskön så att du kan få en hyresrätt på laglig väg (utan betalning).

Med vänlig hälsning,

Catharina SåmarkRådgivare