Köp av nakenbilder

Hej. Jag är en 21årig tjej som har haft mycket kontakt med en kille från tinder som påstår sig vara 27 men har ingen aning om det stämmer eller inte. Det har dock inte så mycket med saken att göra.

Det första han skriver till mig är att han lovar att han vill kunna skämma bort mig. Han lovar nya Iphones, pengar osv.

Jag blir såklart ganska taggad eftersom att jag är pank.

Vi fortsätter kontakten på snapchat.

Han ber om nakenbilder i utbyte av betalning, jag gör det och jag får pengar.

Men nu senaste gången så ville jag inte skicka mer nakenbilder. (detta är väldigt jobbigt för mig att göra då han kräver extremt mycket naket när jag skickar något, han blir bara nöjd när jag visar honom det absolut grövsta om man säger så. Det är bara då jag får pengar)

Men han lovar mig en stor summa pengar om jag gör det, så jag gör det. Jag frågar flera gånger om han lovar och han lovar.

Nu när jag skulle fått pengar så försvinner han och ljuger ihop en story om att han ligger på sjukhuset och inte kan göra något därifrån. Jag VET att han ljuger om detta då han legat där i snart flera månader, inte kan skicka bildbevis och det är bara när betaldagarna närmar sig som han är som "sjukast". Samt han har tid för att svara efter flera dagar en lång novell om hur sjuk han är men han orkar inte göra en enkel swish som han har gjort innan.

Är detta brottsligt? Gör han något fel rent juridiskt?

Jag har extremt ångest av detta och mår dåligt varje dag. Ångrar mig så mycket.

Tacksam för svar, Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du är intresserad av att veta vilka brott en person kan begå genom att köpa nakenbilder och att få nakenbilder men inte betalar. Jag kommer att främst utgå från Brottsbalken (BrB) i mitt svar.

Är det olagligt att köpa nakenbilder?- Brottet köp av sexuell tjänst aktualiseras när någon skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning (6 kap. 11 § brottsbalken). Med sexuell förbindelse menas samlag eller annan jämförbar handling. Nakenposering, nakenbilder, filmer eller webcam omfattas inte.

Det är som huvudregel inte olagligt att posera naken exempelvis genom webcam men om motparten är under 15 år blir det sexuellt ofredande (6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken).

Olagligt att använda bilderna för att få fler bilder - Genom att hota om att berätta eller liknande kan han göra sig skyldig till utpressning (9 kap 4 § brottsbalken) och olaga tvång (4 kap 4 § brottsbalken). Utpressning blir aktuellt när han erhållit nakenbilder från dig och använder dig av dessa för att pressa dig på mer pengar.

Olagligt att sprida nakenbilder - Om han även hotar att sprida bilderna kan han bli skyldig till olaga integritetsintrång enligt 4 kap 6 c § BrB, vilket kan medför 2 års fängelse.

Brott när man ska köpa nakenbilder men vägrar betala - Vid slutande av avtal och där avtal ångras, är principen att avtal går åter. Detta innebär att om avtalet inte genomförs ska pengar gå åter. Men detta gäller bara om man i grunden har ett giltigt avtal. I och med att det inte är olagligt att köpa nakenbilder bör det anses som sådant att grunden för avtalet är giltigt, och att du ska ha rätt till betalning om bilderna har skickats. Dock är det endast ett kontraktsbrott som blir aktuellt i detta fall.

Sammanfattningsvis – Så som jag har angivit ovan är det inte brottsligt att köpa nakenbilder. Det är dock olagligt att sprida dessa bilder eller att använda dessa bilder för att utpressa dig på fler bilder etc. Det är även en rättslig grund som ert muntliga avtal om köp av bilderna står på, varav du har rätt att kräva honom på betalning om du kan bevisa (genom en skriven konversation på Messenger, snapchat etc.) att avtal har ingåtts. Man kan för att få in pengarna vända sig till domstol eller kronofogden.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare