Köp av sex.

Kan jag anmäla mig själv för att ha köpt sex av en okänd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om du kan anmäla dig själv för att ha köpt sex av en okänd.

Det är kriminaliserat att köpa sexuella tjänster. Den som skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning för köp av sexuell tjänst döms till böter eller fängelse i högst ett år (6 kap. 11 § BrB). Begreppet sexuell förbindelse ska förstås som samlag eller annat sexuellt umgänge, och omfattar således inte enbart vaginalt samlag. Även försök till köp av sexuella tjänster är kriminaliserat (6 kap. 15 § BrB). Enligt förarbeten har man passerat försökspunkten när man har erbjudit ersättning i utbyte mot en sexuell tjänst. Som vilka andra brott som helst går det bra att erkänna att man begått ett brott. Huruvida detta spelar någon avgörande roll för om du döms skiljer sig från fall till. Oavsett ska domstolen pröva bevisvärdet av erkännandet utifrån övriga omständigheter i målet (35 kap. 3 § 2 st. RB). För att bli dömd för brottet måste det vara ställt utom rimligt tvivel att brottet har begåtts av den tilltalade.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare