FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/11/2019

köp och försenad leverans

Hej!

Jag la ut ett klädesplagg på blocket som jag hade fått i present. Sålde plagget och skulle frakta med PostNord. Då köparen swishade mig, och jag lämnade in paketet till ombudet så påstod köparen att jag ej lämnat in paketet. Hade då bett hen att ta det lungt och vänta tills nästa dag för att se om statusen uppdaterats. Hen började då hota med att polisanmäla mig och att jag skulle swisha tillbaka pengarna då jag enligt hen har lurat hen. Så jag swishade tillbaks hela beloppet och ringde därpå postnord, som sa till mig att paketet inte har skickats och att jag kan hämta ut paketet (Förklarade situationen).

Ett par dagar senare skriver hen till mig och frågar var paketet är. Förklarar då att jag hämtade ut paketet och att jag inte vill ha något mer med personen att göra. Men hen forstätter att skriva och få mig att framställas som en bedragare.

Är det något som kan hända, då hen hotat att polisanmäla mig? Förstår inte riktigt vad problemet är, hen påstår ju att jag ska ha lurats.

Tack!

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som att du har sålt kläder till en annan person över nätet, kläderna har inte kunnat levererats med postnord, varav du betalar tillbaka pengarna du har fått och sedan hämtar tillbaka dina kläder. Eftersom i det i ditt fall rör sig om ett köp/säljförhållande mellan två privatpersoner, så är det köplagen vi ska vända oss till för att förstå situationen.

Köparen har rätt att kräva att köpet ska hållas fast vid eller hävas och få skadestånd, om varan hen har köpt är försenad. (Köplagen 22 §). Köparen har rätt att kräva av säljaren att fullfölja köpet, om det inte föreligger stora hinder i säljarens väg som gör det svårt eller omöjligt för säljaren att kunna leverera varan (Köplagen 23 §).

Köparen har rätt att häva köpet om förseningen orsakar stora problem för köparen och säljaren borde eller förstod detta. Om köparen avger en tilläggstid ( extra tid säljaren har på sig att leverera varan) som inte är oskäligt kort, kan köpet hävas om varan inte levereras inom tilläggstiden.(Köplagen 25 §).

Köparen har rätt till ersättning för skador (ekonomiska) som uppstår på grund av säljarens försening att avlämna varan, om inte säljaren kan visa att problemet som uppstod var utanför hans kontroll, de ska ha uppstått utan förvarning och de ska inte gå att ha övervunnit. (Köplagen 27 §).

Vad innebär det här för dig?

Detta innebär att om hen som köpte dina kläder hade väntat ett litet tag och inte fått kläderna, så hade hen haft rätt att kräva att du skulle försöka leverera kläderna igen, antigen via postnord eller DHL eller liknande. Nu orkade dock inte den här personen vänta, varav hen krävde att få pengarna tillbaka. Att få hela beloppet tillbaka innebär att man häver avtalet. I detta fall, utifrån den information jag fått av dig, så verkar det inte som att kraven för att få häva ett köp var uppfyllda. Köparen hade inte en rätt att häva avtalet. Men eftersom du betalade tillbaka alla pengar så godtog du hävningen. Det innebär att avtalet hävdes. När ett avtal hävs så återgår alla prestationer, det innebär att köparen får tillbaka sina pengar och du får tillbaka dina kläder, vilket har skett i det här fallet.

Köparen skulle kanske kunna ha rätt till skadestånd, dock är det svårt utifrån den information jag har fått att säga att en skada verkligen har uppkommit för köparen. Ingen förlust gällande ytterligare pengar, arbetstid eller liknande verkar ha skett. Min slutsats blir då att köparen inte kan kräva skadestånd av dig. Med det sagt, blir slutsatsen att inget konstigt har hänt i ditt fall. Allt har skett enligt lag och köparen har ingen möjlighet att ställa ytterligare krav på dig eller polisanmäla dig.

Hoppas detta var till hjälp!

Oscar RudénRådgivare