Köpa bostad som särbo

Jag är särbo med gemensamma barn. I dags läget bor vi i varsin lägenhet, men ses ganska ofta (2-5 dagar i veckan beroende på semestrar och dylikt under somrarna bor vi i kolonistuga tillsammans). Om jag köper en lägenhet och vi senare går skilda vägar, kan då lägenheten räknas som gemensam? Den köps av mig, för mig och barnen, men vi kommer att vara där tillsammans. Kan lägenheten även räknas som gemensam samboegendom om den ena parten köper en lägenhet och relationen tar slut innan man flyttar in?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Enligt sambolagen (2003:376) 3 § utgör bostad som köpts för gemensam användning samboegendom. Det är ganska simpelt, har ni eller en av er köpt en bostad samt bohag (tex möbler osv) för gemensam användning (planerat att ni ska bo i lägenheten gemensamt vid tidpunkten av köpet) så kommer den utgöra samboegendom och delas 50/50 ifall ni går skilda vägar.

Ett sätt att undgå detta är tex att skriva ett samboavtal där ni stadgar att du har fulläganderätt till bostaden eller att ni avtalar bort sambolagen. Detta kan vara säkrast då det kan vara svårt att visa på att det inte var planerat att ni skulle bo i bostaden gemensamt vid tidpunkt för köpet.

MVH

Patrik OlssonRådgivare