FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/08/2021

Köpa tillbaka en såld hund

Hej, tänkte kolla och se om ni har något svar på lite frågor som handlar om ett hund köp. Det är så att jag och min sambo köpte en hund den 30/7-21, enligt förra ägaren ska de absolut inte vara några problem med henne men hon har varken lydnad eller disciplin samt även inte en av grundvaccineringarna som skulle utförts vid 1 års ålder och hon är nu 1 år och 10 månader. Vi har nu insett att det inte funkar mellan hunden och katterna vad vi än gör och de leder oss till att hon måste komma tillbaka till förgående ägare då hon själv sa att hon ville ha tillbaka henne om det inte fungerade. Så min fråga är vad kan vi göra om hon slutar svara på våra meddelanden och det är sagt att hon vill ha tillbaka henne om de inte funkar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har hundens föregående ägare sålt hunden till er utan några fel och ett köp därmed ingåtts från er sida är hunden ert ansvar, ni kan inte tvinga den föregående ägaren att köpa eller ta tillbaka hunden mot sin vilja. I det här fallet måste ni själva hitta ett nytt hem till hunden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare