Köpa ut sambo ur gemensam bostad

Hej! Jag och min fd sambo behöver göra upp om vårt hus som vi äger tillsammans. Huset är värderat till 1 050 000 kr. Vi köpte huset för 770 000 kr. Vi har gemensamt bostadslån på 833 000 kr. Min fd sambo bor kvar i huset och jag har flyttat. Nu menar han att jag ska skriva över huset på honom men jag ska inte få några pengar. Jag skulle vilja att han köper ut mig men jag vet inte vilken summa som är rimlig? Möbler och annat har vi redan delat upp så det är endast huset det gäller.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är huset samboegendom?

På din fråga förstår jag det som att ni har köpt huset tillsammans en gång i tiden. Om ni köpte huset i syfte för gemensam användning och för att huset ska utgöra eran gemensamma bostad, innebär det att huset räknas utgör samboegendom (3 § Sambolagen (2003:376) (SamboL)).

Begära bodelning av huset?

Förutsatt att huset utgör samboegendom skulle mitt förslag till dig vara att du begär en bodelning. Det kan du göra senast ett år efter att ert samboförhållande upphört (8 § SamboL). Ni kan avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen och eftersom ni redan har gjort upp om övrigt bohag så skulle jag rekommendera att ni avtalar om att den egendomen inte ska ingå i bodelningen. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av er båda (9 § SamboL).

Bodelning av huset

I bodelningen kommer således endast huset att fördelas på andelar (12 § SamboL). Därefter kommer skulden ni har var för sig på huset att räknas av (13 § SamboL). Det återstående värdet av huset kommer sedan att delas lika mellan er (14 § SamboL).

Dvs. Marknadsvärdet på ert hus är 1 050 000 kr, det innebär att din andel kommer vara 525 000 kr och din f.d. sambos andel kommer vara 525 000 kr. Därefter kommer eran gemensamma skuld om 833 000 kr dras av, dvs. 416 500 kr dras av på era vardera andelar. Din och din f.d. sambos andelar blir då 108 500 kr var.

Hinder mot en likadelning av huset

Av din information framgår det inte hur länge ni varit sambos och hur era ekonomiska förhållande ser ut. Det här är något som skulle kunna inverka på en likadelning vid en bodelning, ex. om ni enbart varit sambos en kortare period (15 § SamboL). Jag har dock utgått från att det inte föreligger några sådana omständigheter.

Lottläggningen

Av din information verkar ni vara överens om att din f.d. sambo övertagit huset, jag förutsätter då att han fortsatt får huset på sin lott (16 § SamboL). Erat gemensamma bohag har ni redan delat upp, det innebär att din f.d. sambo betalar din lott i pengar istället för i egendom, dvs. 108 500 kr. (17 § SamboL).

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen vid ytterligare frågor!

Victoria StrömRådgivare