FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/04/2019

Köpares avtalsbundenhet efter att säljaren ändrat avtalet

Har jag som konsument rätt, att inte fullfölja köp av beg bil hos en bilhandlare, om han vill lev bilen obesiktigad, trots att vi muntligt avtalat ( vittne finns ) om att bilen skulle vara godkänd av besiktningen

vid lev ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du som konsument har kommit överens med säljaren om att köpa en begagnad bil, där det avtalats att bilen skulle vara godkänd vid besiktning, men nu vill säljaren leverera bilen obesiktigad.

Avtalsrättslig princip att avtal ska hållas

Det följer av grundläggande allmänna avtalsrättsliga principer att det som har överenskommits i ett avtal ska hållas (jfr 1 § avtalslagen). Om säljaren vill ändra ett villkor i avtalet, det vill säga huruvida bilen ska vara besiktigad eller inte, finns ingen skyldighet för motparten att godta ändringarna eller annars stå fast vid avtalet. Du blir inte bunden av något du inte har gått med på. Här spelar det ingen roll om du är konsument eller inte. Du behöver med andra ord inte fullfölja avtalet.

Även fel på konsumentköprättslig grund

Så länge du inte godtar att bilen levereras obesiktigad är bilen även, om köpet genomförs, att betrakta som felaktig på konsumentköprättslig grund. En vara ska levereras så som köparen och säljaren har kommit överens om i avtalet (16 § konsumentköplagen) vilket annars kan ge dig en rätt att häva köpet, alternativt rätt till prisavdrag eller avhjälpande av felet (26 § konsumentköplagen och 28 § konsumentköplagen).

De konsumentköprättsliga reglerna aktualiseras dock här först om köpet redan har genomförts. Så som din fråga är formulerad förstår jag det som att du inte har fått och betalat för bilen och då är det de allmänna avtalsrättsliga principerna som gäller.

Sammanfattning

Eftersom säljaren inte håller det ni har kommit överens om i avtalet, måste du inte fullfölja köpet av bilen. Vid en sådan ändring är du inte bunden av avtalet längre.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare