FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/08/2021

Köpt bil med krockskador

Hej!

Det är så att jag har köpt en bil genom mitt företag från en bilfirma. 2-3 veckor efter så skickades den in på verkstad då en del har gått sönder, då tyder det att bilen har varit trimmad. Sedan upptäckte verkstaden att bilen har varit krockad både fram och bak fastän vi har frågat 2 gånger bilfirma som vi köpte av om den varit krockad, de svarade nej båda gångerna och de visade sig att det inte stämde, därefter behövdes delar uppemot 30-40tkr fixas pågrund av denna krocken. Det visade sig att någon bara fixat felet snabbt för att det ska funka ett litet tag till. Har jag rätt att kräva dessa pengar eller reklamera bilen? har ägt bilen i snart 3 månader men den har varit inne hos verkstaden i ca 2 månader snart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller köp mellan två företag är det köplagen (KöpL) som är tillämplig och det blir alltså hit som jag hänvisar mina svar. Jag kommer först gå igenom huruvida det föreligger fel i varan för att sedan se till vilka påföljder som kan göras gällande. Till sist tar jag även kortfattat upp reklamation och risken för varan.

Fel på varan

För det första måste man se huruvida det föreligger fel i varan (dvs. bilen). Om bilen enligt de uppgifter som givits i samband med köpet inte ska ha varit trimmad men att den ändå varit det så är detta att anse som ett fel i varan. Detsamma gäller självklart för krockskadorna. Varan måste nämligen stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper som säljaren lämnat vid marknadsföringen (18 § KöpL).

Även om bilen har sålts i "befintligt skick" får den inte vara i väsentligt sämre skick än du som köpare med hänsyn till priset och övriga omständigheter kunde förvänta dig (19 § 3 p. KöpL). Här spelar alltså priset in. Att krockskador behöver lagas för 30 000-40 000 kr är dock förmodligen sådant som får anses utgöra fel i varan.

Påföljder vid fel

För att få göra påföljder gällande måste du reklamera varan, det vill säga meddela säljaren att det är fel på varan, inom skälig tid (32 § KöpL).

Påföljderna som blir aktuella är först och främst avhjälpande, vilket innebär att säljaren lagar de fel som finns i bilen och står för kostnaderna för dessa (34 § KöpL). Om detta inte blir aktuellt kan du kräva prisavdrag (37 § KöpL). Du kan även häva köpet helt och hållet förutsatt att felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde insett detta (39 § KöpL). Så omfattande krockskador skulle kunna utgöra grund för hävning men det är svårt för mig att uttala mig med större säkerhet utan att veta mer detaljer.

När uppkom felet

Till sist vill jag även nämna att risken för varan går över på dig som köpare när du får bilen. Fel som uppkommer efter detta ansvarar du för (12-13 §§ KöpL). Säljaren ansvarar dock för fel som fanns vid försäljningen även om dessa visar sig först tidigare (21 § KöpL). Som du beskriver det så fanns krockskadorna och trimningen innan du köpte bilen men de har visat sig först senare. Det är dock du som måste bevisa detta. Du har dock inte någon särskild undersökningsplikt, men får inte åberopa sådana fel som du "borde ha märkt" om du undersökte bilen eller sådana fel som du hade märkt om du hade undersökt bilen men struntade i detta trots säljarens uppmaning (20 § KöpL).

Jag hoppas detta besvarar din fråga och att din situation löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare