FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/12/2021

Köra i motsatt riktning på vägen, vilka konsekvenser kan inträda?

jag råkade köra motsatt trafik riktning på en väg , en av trafikanter ringde till polisen och belv jag stoppad på väg hem efter 20 minuter, polisen säger att jag valde att köra motsatt riktning och tog körkortet , jag skrev under det och ersännde brottet.

Min körkort är forfarande är under provtiden, kommer jag att förlora körkortet ? eller blir böte eller både?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du kört på motsatt riktning på en väg och att du nu undrar kring vilka konsekvenser som kan medfölja på grund av handlandet.

I ditt fall kommer lag om straff för vissa trafikbrott samt körkortslag att vara tillämplig i besvarandet av frågeställningen.

Vårdslöshet och grov vårdslöshet i trafik

Kortfattat kan noteras att det kommer att vara av stor betydelse hur detta agerande kommer att rubriceras. Skulle någon anses göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik så kan denne dömas till dagsböter enligt 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott. Dagsböternas storlek beror på ett antal faktorer, bland annat brottets svårighet och den dömdes inkomst.

Om agerandet istället rubriceras som grov vårdslöshet i trafik - så kan detta leda till att ditt körkort återkallas i enlighet med 5 kap. 3 § p.1a) körkortslag. För att kunna dömas för grov vårdslöshet i trafik krävs att gärningspersonen handlar grovt oaktsamt eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom. Ett exempel på handlande som bedömts som grov vårdslöshet i trafik är RH 1993:98, där det handlade om en färd i hög hastighet på fel körbana i centrala Stockholm, då föraren inte ens försökt att undvika kollision med mötande trafik. Min uppfattning, utifrån din begränsade bakgrundsinformation, är att din situation dock särskiljer sig från det exemplet som precis angivits, även om vissa likheter finns.

Svaret på vilka rättsliga konsekvenser som kan tillkomma på grund av ditt agerande beror alltså på hur agerandet kommer att rubriceras. Min uppfattning är att du i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som uppställs på en vägtrafikant, genom att köra i motsatt riktning på en väg. Att färden dessutom varat i 20 minuter talar för att det varit ett utdraget händelseförlopp. Om agerandet rubriceras som vårdslöshet i trafik i enlighet med 1 § 1 st. lag om straff för vissa trafikbrott, så torde dagsböter bli aktuellt. Viktigt att notera att ansvar för vårdslöshet i trafik förutsätter inte att en trafikolycka skett.

Om agerandet istället rubriceras som grov vårdslöshet i trafik i linje med 1 § 2 st. lag om straff för vissa trafikbrott så kan ditt körkort återkallas. Möjligen kan ditt handlande bedömas som grov vårdslöshet i trafik, eftersom oaktsamheten i detta fall möjligtvis kan betraktas som grov. Skulle det vara så att ditt körkort blir återkallat, så måste du tyvärr göra ett nytt kunskaps-, och körprov för att kunna få ett nytt körkort, i och med att du fortfarande är under prövotid, 5 kap. 15 § körkortslagen. Återkallelse av körkort brukar även förenas med böter.

Jag hoppas svaret gav dig en viss vägledning i din frågeställning.

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare