Köra utan körkort och övningsköra utan godkänd handledare

Hej, har en fråga min vän är 17 år och så klart han har inte körkort. Han kör en hans pappas bil själv ibland men vad händer då om polisen stoppar. Och isåfall han få spärr på körkort stillestånd kan han fortfarande göra körkortet när fyller 18 eller måste han vänta med spärrning?.

Min andra fråga är om han kör då med hans pappa och pappan har inte haft sitt körkort för att övningsköra med sitt barn och har inte en godkänd handlare vad händer då om polisen stoppar. Hur blir de båda påverkade på vilket sätt hoppas att ni svarar och tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köra utan körkort

Att köra bil utan körkort är brottsligt, din vän gör sig då skyldig till olovlig körning, vilket du kan läsa mer om i 3 § trafikbrottslagen. Om en person medvetet kör en bil utan att ha ett körkort är straffet böter.

Vad gäller spärrtiden på körkortet så är det Transportstyrelsen som ska hantera den delen. I 3 kap. 2 § körkortslagen föreskrivs vem som kan få körkortstillstånd. Om han nu skulle nekas körkortstillstånd kommer en spärrtid att gälla, hur lång den skulle vara i hans fall kan jag inte svara på eftersom man gör en bedömning utifrån omständigheterna. Då din vän söker om körkortstillstånd kommer Transportstyrelsen att göra ett lämplighetsprov rörande din vän och hans personliga förhållanden och vidare han bedöms vara lämplig förare för ett körkortspliktigt fordon. Spärrtiden varierar från en månad till tre år enligt 3 kap. 9 § körkortslagen. Utan att veta mer om de specifika förhållandena vid händelsen är det dock svårt att besvara säga vilken bedömning Transportstyrelsen kommer att göra.

Övningsköra utan godkänd handledare

I fall som du beskriver när en förälder låter ett barn framföra ett fordon utan körkortstillstånd är det ofta paragrafen i 3 § 3 st trafikbrottslagen om tillåtande av olovlig körning som är tillämplig. Pappan får alltså inte övningsköra med sin son, eftersom han inte är godkänd som handledare (vilket framgår av 4 kap. 5 § p. 4 och 4 kap. 7 § körkortslagen).

I 3 § 3 st. trafikbrottslagen framgår det att en person som tillåter någon annan att föra körkortspliktigt fordon utan att denne är berättigad därtill döms till böter. Ett fullbordat brott kräver att passageraren som tillåter personen att köra fordonet är medveten (eller borde ha vetat) att personen i fråga inte har något körkort, vilket jag antar är fallet med din vän och hans pappa. Straffet för detta är böter.

Att bli av med körkortet kallas inom juridiken att körkortet "återkallas". Om din vänds pappa döms enligt trafikbrottslagen är det även i denna situation upp till Transportstyrelsen att besluta om hans körkort ska återkallas. Att dömas för tillåtande av olovlig körning behöver inte leda till att körkortet återkallas (se 5 kap. 3 § körkortslagen), däremot har Transportstyrelsen den möjligheten. Min rekommendation är därför att din väns pappa övningskör med din vän förrän han får ett handledartillstånd.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare