FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/09/2021

Körde 25 km/h för fort under prövotiden; blir jag av med mitt körkort?

Hej,

jag körde med 105 km/t på 80 väg ..bli stoppat av polisen och fråga är kommer jag få mitt körkortet som är inte 2 år gammal eftersom jag erkänna det och betala bör?reskerar att bli av med körkortet då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du körde 25 km/h för fort på en 80-väg och blev stoppad av polisen. Nu undrar du om det bara blir böter eller om du kommer bli av med ditt körkort eftersom du haft ditt körkort i under två år och är under prövotiden. Skulle jag ha tolkat din fråga fel eller om du inte känner att du fått svar på din fråga så är du välkommen att skicka in en ny fråga.

För att bli av med körkortet krävs det att man uppfyller någon av punkterna i 5 kap. 3 § körkortslagen. I ditt fall är det främst punkten 4 som blir aktuell. Här framgår det att körkortet kan bli återkallat om körkortshavaren har överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte är att anse som ringa. För att en hastighetsöverträdelse inte ska räknas som ringa så ska man ha kört minst 30 km/h för fort.

Bedömningen för när man blir av med körkortet är lika hög för både den som är under sin prövotid och den som har haft körkortet i längre än två år. Den enda skillnaden är att den som är under prövotiden är att om man blir av med sitt körkort så måste man göra om körkortsproven, medan den som har haft körkortet under längre än två år endast bli av med körkortet under en viss tid och får sedan tillbaka det.

För att svara på din fråga så bör du inte bli av med körkortet eftersom du inte körde mer än 30 km/h för fort. Att du har haft körkort i mindre än två år och alltså är under prövotiden kommer inte påverka denna bedömning. Därmed kommer den enda påföljden bli böter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare