Kört mot rött ljus - vad händer nu?

hej!

Jag är 27 år gammal, blev nyss av med körkortet.

Jag har kört mot rött ljus i ullevigatan i Göteborg, jag körde enligt hastighet som var 60/h. Jag var tveksam vid orange ljuset. Jag såg att det fanns en bil bakom mig men kunde inte veta att det en polisbil. Jag ville inte göra panikbroms för att undvika att krocka med någon bakifrån samt att jag trodde att jag hinner då en eller två sekunder innan jag passerat trafiksignalen. I polis rapport står det att det var 10 meter innan trafiksignalen vilket innebär att det är omöjligt att stanna bilen när man kör vid 60/h . Jag har aldrig gjort en överträdelse någonsin men just idag var det en jobbig dag, har fått dåliga nyheter osv. jag har en prövotid som går ut 11e november 2021. Jag är väldigt beroende av mitt körkort då jag kör en familjemedlem ofta till vårdbesöken samt att jag var i stort behov av körkortet i jobbet. Vad är det bästa jag kan göra utav saken? vad tycker ni. extremt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Först och främst: tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att polisen, på grund av att du har kört mot rött ljus, omhändertagit ditt körkort. Jag förstår att du är i en svår sits just nu och jag ska försöka hjälpa dig så bra jag bara kan.

Hade polisen rätt att ingripa mot dig i trafiken?

Polisen har rätt att omhänderta ditt körkort om du gör dig skyldig till en trafikförseelse som de bedömer kan leda till att Transportstyrelsen återkallar ditt körkort (Körkortslagen 5 kap. 7 §). Ett exempel på en sådan förseelse kan vara det som nu har skett i ditt fall – du har kört mot rött ljus (KörkL 5 kap. 3 § p.4.). Polisen har alltså handlat i enlighet med lagen, de har inte gjort något fel. Att du inte kände till att det var just en polisbil som var bakom dig spelar ingen roll. Tanken är ju att trafikreglerna ska följas dygnet runt, även när polisen inte övervakar trafiken. Den andra förklaringen som du anger, om sträckan, är kanske något som du diskuterade med polismannen eller poliskvinnan på plats. Tyvärr är det en förklaring som polisen i vart fall inte köpte.

Vem är det som bestämmer om du får behålla ditt körkort?

Även om det är polisen som omhändertagit ditt körkort är frågan om du kommer få behålla ditt körkort ännu inte slutligt avgjord. Det är Transportstyrelsen som fattar beslut om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka till dig (KörkL 7 kap. 2 § 1 st. 7 p.). Jag förstår att du är orolig för vad som kommer hända och därför kan det vara värt att nämna att Transportstyrelsen ska utreda ditt fall så snart som möjligt (KörkL 7 kap. 5 §). Polisen skickar in ditt körkort och all övrig dokumentation inom 48 timmar. Du ska alltså inte behöva vänta mer än högst några veckor. Dröjer det längre än så tycker jag du själv borde kontakta myndigheten via telefon. Det ligger ju såklart i ditt intresse att få detta utrett så snabbt som det bara går.

Att du har en prövotid ändrar inte Transportstyrelsens bedömning i sakfrågan på något vis utan det är själva konsekvensen som blir hårdare. I stället för spärrtid behöver du då tyvärr ta om körkortet på nytt.

Vad är det bästa du kan göra nu?

Det finns alltså en möjlighet för dig, vilket jag hoppas, att du får tillbaka ditt körkort. Du skriver att du har ett stort behov av körkortet i jobbet. Jag känner inte till vad du jobbar med men är det till exempel så att ditt jobb – inte bara underlättas av att du har körkort utan rent av kräver att du har det – är det något som talar för att du får behålla ditt körkort. Det är givetvis något som du ska skriva med i ditt yttrande till Transportstyrelsen. Skicka samtidigt in så mycket handlingar som möjligt, som styrker ditt behov av körkort. Det kan till exempel vara ditt anställningsavtal där beskrivningen av ditt jobb framgår. Ett annat förslag är att du berättar om det inträffade för din chef, skickar med hans kontaktuppgifter till Transportstyrelsen så han kan intyga ditt behov av körkort. Den förklaringen som du anger om sträckan, som jag inte riktigt förstår mig på och inte heller polismannen eller poliskvinnan, tror jag du gör bäst i att låta bli att nämna.

I sista hand, om du är villig att dra det så långt, och om Transportstyrelsen skulle besluta att återkalla ditt körkort, finns det en till möjlighet. Det är att du överklagar deras beslut till allmän förvaltningsdomstol. Beslutet att återkalla körkort är nämligen överklagbart (KörkL 7 kap. 2 § p. 7).

Till sist vill jag bara försäkra mig om att du inte ger dig ut i trafiken under tiden som ditt ärende utreds, vilket det tycks finnas risk för på grund av att du har ett sådant stort behov av körkortet i vardagen. För gör du det begår du brottet olovlig körning, då inte bara av normalgraden utan dessutom grovt brott (Lagen om straff för vissa trafikbrott, 3 §).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline med en ny fråga.

Varmaste hälsningar,

Jack WaliRådgivare