FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/08/2018

Kortare uppsägningstid

Kan arbetsgivare och anställd överenskomma om att bortse från uppsägningstiden, om den anställde på grund av sjukdom, alt. medicinska besvär inte kan utföra något arbete av betydelse för arbetsgivarens räkning. Omplaceringsmöjligheterna är undersökta och rehabutredning är gjord.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

uppsägningstid regleras i 11 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Huvudregeln är uppsägningstid på minst en månad. sedan finns det även angivet längre uppsägningstid. Lagen är semidispositiv vilket innebär att uppsägningstiden kan se ut på ett annat sätt genom ett kollektivavtal. Först bör du kolla på om din arbetsplats regleras av ett kollektivavtal. Om inte så finns det möjlighet för arbetsgivare och arbetstagare att ingå ett personligt avtal om uppsägningstid men detta måste vara till förmån för arbetstagaren. Så svaret på din fråga är ja det är möjligt så länge det är till förmån för arbetstagaren.

Hoppas detta svar var till någon hjälp, med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare