FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/08/2021

Kostnader vid gemensam vårdnad

Hej,

Jag & barnens pappa är skilda & barnen bor varannan vecka.

Barnen är skrivna hos mig då deras pappa bor i en annan kommun, så faktura för fritids skickas till mig.

Det är även jag som betalar deras försäkring, mobilabonnemang & månadspeng.

Nu vägrar deras pappa stå för dessa kostnader & kräver att halva barnbidraget går till honom.

Vi har tidigare kommit överens om att veckopeng ska delas på & övriga utgifter som fritids, försäkring & mobil ser jag som självklart att vi som vårdnadshavare delar på, men det verkar inte han tycka.

Har jag någon rätt att kräva dessa pengar av honom?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då barnen bor hos er varannan vecka utgår jag ifrån att ni har gemensam vårdnad. Vid gemensam vårdnad ansvarar båda föräldrarna gemensamt för barnets kostnader. Fördelningen av kostnader regleras i 7 kap. 1 § föräldrabalken. Det stadgas där att kostnaderna för barnets underhåll ska fördelas mellan föräldrarna utefter deras ekonomiska förmåga. Tjänar du exempelvis mer än barnens pappa kan du behöva stå för fler kostnader.

Utan att veta era ekonomiska förhållanden kan jag inte säga att du har rätt att kräva pengarna av honom. Det är dock barnets vårdnadshavare som ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och att barnens behov blir tillgodosedda. Detta framgår av 6 kap. 2 § andra stycket FB.

Anser du att han brister i sin skyldighet att försörja barnen i större utsträckning så är en möjlighet att söka att få ensam vårdnad, 6 kap. 5 § FB. Skulle barnen varaktigt bo hos dig eller att enbart du har vårdnaden så är barnens pappa vara skyldig att betala underhållsbidrag men då barnen bor med barnets pappa varannan vecka så är detta inte aktuellt, 7 kap. 2 § FB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare