Kostnader vid överlåtelse av fastighet

Min fru och jag är hälftenägare till en fastighet. Är det någon kostnad om min fru överlåter sin hälft till mig så att jag blir ensam ägare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta specifikt vilka kostnader som skulle kunna uppkomma i och med själva överlåtelsen. Därmed kommer jag inte nedan att behandla de situationer som överlåtelsen kan komma att ha inverkan på längre fram i tiden. Ni bör dock vara medvetna om att överlåtelsen så småningom påverkar din skatteskyldighet om du så småningom säljer fastigheten, att överlåtelsen får arvsrättsliga följder samt under vissa omständigheter kan beaktas om din fru inom 3 år skulle gå i personlig konkurs.

_____

Skatt

Gåva

Under förutsättning att din fru ger bort sin andel till dig utan att du utger någon motprestation (pengar, övertagande av lån, annan form av ersättning etc.) eller motprestation understiger fastighetsandelens taxeringsvärde kommer överlåtelsen skatterättsligt sett betraktas som gåva. I sådant fall kommer din fru inte kapitalvinstbeskattas för överlåtelsen (8 kap 2 § inkomstskattelagen). Vid gåva av fastighet (utan ersättning eller till en ersättning som understiger 85 % av fastighetsandelens taxeringsvärde) behöver heller ingen stämpelskatt betalas (5 § stämpelskattelagen). Överlåtelsen kan alltså i sådant fall alltså ske skattefritt.

Köp

Om överlåtelsen istället sker mot en ersättning som motsvarar eller överstiger fastighetsandelens taxeringsvärde betraktas överlåtelsen som köp och din fru kommer då behöva betala kapitalvinstskatt med 22 % på vinsten (44 kap 13 §, 45 kap, 65 kap 7 § inkomstskattelagen). För din del gäller att stämpelskatt på 1,5 % av det högsta beloppet av köpeskillingen och taxeringsvärdet, ska betalas om överlåtelsen sker mot en ersättning som motsvarar eller överstiger 85 % av fastighetsandelens taxeringsvärde (8-9 § stämpelskattelagen).

Administrativa avgifter

För att gåvan/köpet ska vara giltig måste ni upprätta en skriftlig handling, det vill säga ett gåvobrev/köpebrev, samt registrera detta hos skatteverket vilket kostar 275 kr. Av handlingen ska framgå vem som är gåvogivare/säljare, vem som är mottagare/köpare samt vad som överlåts. Handlingen måste undertecknas av er båda och din frus underskrift måste vara bevittnad av två personer. (4 kap 1 & 29 § samt 20 kap 7 § jordabalken; 8 kap 1 § samt 16 kap äktenskapsbalken). Med anledning av ägarförändringen ska du ansöka om lagfart hos lantmäteriet inom tre månader från gåvotillfället (20 kap 2 § jordabalken). För detta tas en expeditionsavgift på 825 kr ut.

Sammanfattande svar och råd

Sammanfattningsvis kommer överlåtelsen, om den sker i form av gåva, att vara skattefri. Om överlåtelsen sker genom köp kommer din fru att behöva betala kapitalvinstskatt och du kommer att få betala stämpelskatt. Oavsett tillkommer vissa administrativa avgifter (1 100 kr) enligt ovan.

_____

Hoppas du fått svar på din fråga! Vill ni ha hjälp att formulera en lämplig skriftlig handling för överlåtelsen kan ni antingen boka tid med en av våra jurister eller använda vår avtalstjänst online. Vill ni lämna mer information om storlek på eventuell ersättning och få hjälp med beräkning av preliminär skatt är ni välkomna att skicka in en fråga till vår expressrådgivning.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare